Vad bjuder Josse andra diabetiker typ 1 på för middag? / Nervös väntan

Vad sjutton ska jag bjuda på? Vad är bra mat för en diabetiker typ 1? Bra diabetesmat för en person vid ett tillfälle kan vara helt fel för någon annan. Svårt!

Ok tänkte jag- jag kör på flera olika rätter. Mina gäster ville jag ju skulle bli mätta 🙂 . Då samtliga vid bordet har typ 1 bjöd jag på följande;

Proscuttio med chevreost, balsamvinäger och granatäpplemarmelad. Den serverade jag vid sidan om så man kunde välja själv. Champagne

Brieosttårta i ugn med soltorkade tomater, purjolök och paprika.
Kolsyrat vatten

Fisksoppa med räkor gjord på tomatbas, vitt vin och grädde. Vitt vin

Lågkolhydratschokladmousse gjord på kakao, grädde, limesaft, stevia och avokado. Vatten

Vid det här laget hade vi ätit i ett par timmar och BS visade mellan 4,5- 6,7 på oss. Då serverade jag två favoriter; Ben och Jerry glass och Hägendazglass. Jag resonerade att vid det laget hade vi mycket mat i magen och kunde behöva lite kolhydrater.:-)

Det blev en jättetrevlig kväll TACK VARE DIABETES-  vet ni varför jag skriver TACK VARE? Jo för mina gäster hade jag aldrig känt om det inte hade varit för just diabetes typ 1. Så även om diagnosen diabetes typ 1 är jättejobbig så finns det ju alltid någon fördel, eller hur? Världen är inte vit eller svart, tycker jag, på samma sätt är inte min diagnos enbart negativ!

När sista gästen gick kl 01 visade våra resp mätare 5,5 resp 7,5- Mao en perfekt kväll!

Nu vill jag bara det ska bli onsdag- onsdag som i ÅTERBESÖK hos läkaren- min triathlonkärlkirug. Jag är supernervös- vad ska dopplermaskinen, dvs pulsmätningen i foten visa nu? Får jag äntligen börja träna igen? Om ja, VAD? Jag drömmer om att han ska säga Josse, spring 3 km på lördag! Eller kan jag kanske få simma? Rullskidor? Ja, jag skulle tom bli glad om han säger gå på gym!

Såren är läkta utanpå kroppen- frågan är hur det ser ut inne i kroppen. Onsdag kl 11!!!

image

Chokladmousse utan kolhyrater!

3 tankar om “Vad bjuder Josse andra diabetiker typ 1 på för middag? / Nervös väntan

  1. Låter gott! LCHF-inspirerat är bra att bjuda (alla!) på. Jag brukar göra en jätttegod chokladmousse med lite lakritspulver i. Receptet är från ”Matkärlek – laga gott och naturligt med LCHF” av Anne Aobadia.

Lämna en kommentar