Josse drar i slangen….-handhavandefel eller produktionsfel?

Oj vad lätt pumpen är tänkte jag sömnigt, kl är 5,30 på morgon och pumpen piper för andra gången för i natt att jag är hög. Så jag drog i slangen- orkade inte leta upp pumpen som ligger lös bredvid mig i sängen.

Allt jag fick i handen var slangen för slangen hade lossnat från ampullen! Slutsats 1: jag ska försöka att inte vara så lat även om jag är trött
Slutsats 2: jag ska ringa Rubin Medical i morgon under kontorstid och fråga om de vill ha in slangen.

Jag tror de kommer säga att jag har gjort fel men för säkerhets skull gör jag det. Ibland läser jag om andra diabetiker som har fel på utrustningen. Jag hoppas att ALLA tar sig tiden att reklamera. Varför? Jo för att då får ” diabetesleverantören” en möjlighet att återkalla produkter som inte är säkra vid fabrikationsfel. Det hjälper ju oss alla eller hur?

Så snälla, vid nästa fel på insulinpenna, infusionset, sensor, BSmätare- vad det nu kan vara- kontakta återförsäljarna!

image

En tanke på “Josse drar i slangen….-handhavandefel eller produktionsfel?

  1. Jag fick snabbt ett svar av en annan diabetiker i en grupp på Facebook, (hon har godkänt att jag publicerar hennes svar nedan)

    Hej Josefin, såg att du haft problem. Jag tycker du ska ta kontakt med diabetessköterskan. För något år sedan drabbades många av oss med pennor av riktigt dåliga nålar, i samband med att det upphandlats billigare. Problemet var att ingen visste vart man skulle vända sig och klaga, och en del vände sig direkt till producenten – det betydde att landstinget fick veta väldigt lite. Det var fråga om trubbiga nålar och nålar med ”hullingar”, inte konstigt att det gjorde ont. Så mitt tips är att alltid prata med diabetessköterskan! Marie

    Tack Marie! Smart, det tänkte jag inte på! Nu har jag pratat både med sköterska och med Rubin Medical. De är bägge inne på samma linje som jag, att det är handhavande fel. Man ska ju inte dra i slangen på pumpen ( eller i trädgårdsslangen eller i dammsugarslangen heller !) Jag fick några tips av Rubin Medical.
    1) spara infusionset och ampull ett tag så om det händer igen ska jag reklamera det som nu gått sönder.
    2) varje gång jag byter infusionset/ CGM så ska jag spara det sk LOTnumret. På baksidan av infusionsetet drar jag ju av en bit papper( jag har den sk pucken, ett runt infusionset). Jag ska spara det i min diabetesnessisär tills nästa gång jag byter infusionset. På så vis går det att spåra om något är fel. Samma sak med CGM-sensorna, spara det genomskinliga handtaget.

Lämna en kommentar