Hur tacklar jag omgivningens synpunkter på diabetes typ 1 och mat? Fråga till stilexperten Magdalena Ribbing

Igår pratade jag med en diabetesvän som sa sent igår kväll :”nu är julen över för jag har härdat ut julafton med min mamma”. Jag frågade vad hen menade och fick till svar; Hon ifrågasätter allt, började redan när vi satte oss vid bordet” Du ska väl inte äta sill”? Hen svarade; varför inte det ? Mamman” Men det är ju socker i sill-inläggningen”!”

Hen svarade; då kan jag inte äta något alls på julbordet för det är kolhydrater i nästan allting ! ( det är det ju , 40 % grädde innehåller3,2 gr socker per 100 gr. )

Julbord är inte bra för diabetiker- smaken av bord är inte så gott....;)

Julbord är inte bra för diabetiker- smaken av bord är inte så gott….;)

Jag beslöt mig därför att maila till Magdalena Ribbing, DNS stilexpert, hur sjuttom ska vi diabetiker typ 1 säga till våra anhöriga/omgivningen på ett artigt sätt att vi avgör själva vad vi äter och inte äter? Jag hoppas på svar!

 

Fråga:

Som 36åring, för fyra år sen fick jag diabetes typ 1 . Det inebär att min egen insulinproduktion har upphört och insulin måstetillsättas externt genom insulinspruta eller insulinpump. I mitt fall är det mellan 10-15 ml per vecka som jag måste tillsätta och faktorer som stress, motion, och mat påverkar hur mycket jag behöver. Som du förstår är det extremt lite skillnad på att må bra och få ett livshotande tillstånd beroende på rätt mängd insulin.

Hur förklarar jag bäst för min omgivning att de inte har med att göra vad jag väljer att äta och inte äta? Hur förblir jag artig och trevlig när jag hela tiden av närmaste anhöriga får höra ” Det där ska inte du äta, tänk på att du har diabetes ” eller ” vi kan ju fika när du inte här här för du har ju diabetes”. Till saken hör att jag idrottar mellan 5-15 timmar per vecka och lever i hälsosat, frånsätt min autoimmuna sjukdom! Jag är så TRÖTT på att hela tiden förklara och ursäkta mig varför jag vissa dagar vill äta en sak och inte andra dagar. Hur bör jag göra?

4 thoughts on “Hur tacklar jag omgivningens synpunkter på diabetes typ 1 och mat? Fråga till stilexperten Magdalena Ribbing

  1. Det svaret vill vi verkligen ta del av. Min dotter har på tio månader fått stå ut med ”men den där är det ju JÄTTEMYCKET socker i” många gånger.. Sen att kroppen reagerar lika på en banan eller knäckebröd har de ingen aning om

Kommentera

