Tills vidare? Du menar LIVET UT? / Josse planerar träningsträffar för ungdomar i vår

Sen operationen äter jag mer mediciner, jag äter två sorters järntabletter i tre månader och jag ska äta ett lite hjärta. Så ser tabletten ut och heter Trombyl. Det är en blodförtunnade medicin så blodet ska flyta bättre i det konstgjorda Jag har sänkt lancetternas djup från 5 till 2……

Men det jobbigaste, vet ni vad det är? Det är att komma ihåg de där rackans tabletterna!!  Om två månader slipper jag ju järntabletterna men det blodförtunnade ska jag äta livet ut OCH  DEN ÄR LIKA VIKTIG SOM INSULINET.Om jag glömmer tabletten en dag ökar risken betydligt för blodproppar..”Fördelen” med insulinet/pumpen är ju att jag alltid har det med mig, skulle jag glömma att ta insulin till maten känner jag det snabbt när bs stiger och jag kan kolla historiken i pumpen. Tanken på det där lilla hjärtat är just nu jobbigare än insulinet. Märkligt.

Så för att pigga upp mig själv försöker jag tillsammans att planera träningsträffar för tonåringar i Skåne i vår. Frågeställningarna är  många ;

  • när ska vi ses, en vardagkväll eller en längre stund, tex en lördag
  • vad ska det få kosta per gång? (läs helst inget!)
  • går det att fåtag på sponsorer för tex inträden, frukt, dryck, druvsocker
  • VAD ska vi göra ?Simma, vandra,  cykla , paddla kanot- har du som läsare förslag?
  • hur många ”ledare” ska vi ha per x ungdomar? I min värld tänker jag att vi vill vara max 4 tonåringar per ledare. Är det en fördel att alla ledare har diabetes typ 1? (Jag tror det)
  • ålder på ungdomarna? 13-19 eller större spännvidd?
  • geografiskt område? Södra till nordvästra Skåne,(En ledare bor norr om Helsingborg, en i södra Sandby utanför Lund och så jag i Helsingborg. Men jag tror det behövs fler ledare, vad tror du?
  •  hur ofta ska vi ses och ska det vara en terminsanmälan eller gång till gång ?

Många frågor!  Har du som läsare några ideer eller tankar mottages de tacksamt på 073-67 9 67 69 eller josefinpalmen@hotmail.com

Varför vill vi då göra detta ? Jo för om man kan hjälpa andra människor att våga idrotta så kanske det går att finna en mening i varför diabetes typ 1 drabbades oss mitt i livet!

 

Vad menar du med tillsvidare? sa jag till läkaren. Du menar väl livet ut , precis som insulin? Ja sa min läkare.

Vad menar du med tillsvidare? sa jag till läkaren. Du menar väl livet ut , precis som insulin? Ja sa min läkare.

 

 

 

2 tankar om “Tills vidare? Du menar LIVET UT? / Josse planerar träningsträffar för ungdomar i vår

  1. Vilket härligt initiativ! Vår dotter är bara 8 år men hon tränar på som vanligt. Hon tränar fotboll, styrketräning och är ute och springer. Nu har vi börjat komma underfund med hur vi ska göra med insulin och maten före, under och efter träningen. Hoppas du kan hjälpa och inspirera många till att våga träna ordentligt

Lämna en kommentar