Hur känns lågt blodsocker/ en känning? Så uppfattar jag det som en diabetiker typ 1

Idag fick jag en aha-upplevelse, jag pratade med en vän som är icke-diabetiker och han frågade om min operation. Jag berättade att efter andra operationen, på uppvaktet när alla sköterskor var så mysiga, så kände jag mig låg länge. Men jag kollade ju mitt blodsocker ofta och det låg fint, mellan 6-8.Men jag kände mig matt, hur kroppen bara ville sova och att jag var så trött så trött och hade ingen ork. Känslan var annorlund amot operationen en vecka tidigare då jag hade ont men ingen matthet.

Men en gulligt sköterska kom med en förklaring;  Josefin, du har lågt HB, dvs blodvärde. Du har just nu 78 och om du INTE inom en timme eller två stiger till 80 kommer vi behöva ge dig en blodtransfusion. Förra operationen förlorade du 0,9 l blod och nu sliter det på kroppen att du blir opererad igen även om du inte har förlorat lika mycket denna gången.

Tack och lov var mitt hb 82 timme därpå och steg sedan ytterligare. Men jag äter tre järntabletter per dygn i 3 månader from det att jag blev utskriven.  Så om någon icke-diabetiker har haft lågt HB alt kännner sig matt vid blodgivning så kanske ni kan fårstå lite hur jag som diabetiker typ 1 uppfattar  världen och kroppen när jag är låg.

Wikipedia;

Blodvärde, Hb, brukar man kalla koncentrationen hemoglobin i blodet. Man brukar mäta i gram per liter och ett normalt värde för en man är cirka 130–170 g/l och för en kvinna 120–150 g/l. Att mannens Hb är högre än kvinnans beror på att män har robustare kroppsbyggnad och utvecklar mer muskler än kvinnor. Proteinet hemoglobin finns i de röda blodkropparna och sköter blodets förmåga att transportera syre. Lågt blodvärde kan leda till kraftlöshet och trötthet och kallas för anemi

 

Kommentera

