Josse bor i monkey-house och tur att jag inte var låg när strömmen tog tag i mig

Why am I not surprised you stay in the monkey-house? sa österrikaren till mig med ett flin.

Espiranti Santo är störst av Vanuatus 83 öar, känd för sina stränder och andra världskriget- här var sammanlagt över 500 000 amerikanare stationerade. Här byggdes landningsbanor och centralorten Luganville växte. Ett krigsfartyg, fd kryssningfartyget SS. Cole gick på enav de allierades mina och sjönk bara 50 m från stranden. Två personer dog, en av dem var kaptenen men resten kunde rädda sig. Skeppet fick ligga kvar och är idag  välbesök av dykare.  Bredvid fartyget dumpade USA alla sina fordon då inte lokalbefolkningen ville köpa dem. Platsen kallas One Million Dollar Point och besöks av såväl dykare som snorklare.

image

Många platser på Vanuatu betalar man inträde för att besöka- pengarna går oftast till den stam som äger marken. Vulkanen på Tanna kostar 3000 vatu att besöka,cirka SEK 220.

På Santo finns som sagt många fina stränder och jag fick möjlighet att besöka två; lokalägda Little Paradise Bungalow på Port Orly stranden och ön Ranua, vars ägare var fransmän.

Två totala kontraster- Little Paradise hade fem enkla nybyggda bungalows med myggnät. En generator ger ström delar av dygnet och solpanel ger ström till två glödlampor på natten. Killen som ägde stället var driftig- han berättade hur han hade bett lokalbefolkningen att göra handfat i trä och bamburör skulle bli lampor. Boendet var väldigt enkelt och en långa vita sandstranden var helt fantastiskt- som i en dröm om Söderhavet!

Tourism Vanuatu har tillsammans med hjälp från bland annat Australien hjälp med utbildning och teknisk support till dessa små lokalägda operatörer. Det kan vara små Nokiatelefoner (med bra batterier), hur de laddas via solceller och hur bokingar bekräftas via sms. Genom en mindre månatlig summa får de även hjälp med att driva en hemsida och ett Facebook-konto.

På Ranua är standarden hög, förstaklass fares, dvs en bungalow med ett angränsande hus- som utgör badrummet! Boendet är döpta efter olika djur, minns jag rätt fanns det 14.
En av aktiviteter här är att paddla kajak till Malo Blue Hole. Vi åker båt över turkost, azurblått och marinblått vatten med kajaker i släptåg. Vid flodmynningen blir vi avsläppta- tre kajaker och guiden som har en stand up paddleboard, SUP- typ vindsurfingbräda med paddel. Det är högvatten och det går lätt att paddla in. Floden blir smalare och smalare, växtligheten hänger ned i floden. Framme vid Malo Blue Hole som är en sötvattensdamm med anslutning till havet via floden hoppar jag i vattnet. Visst är det blått men blir djupt besviken- det finns ju inget att titta på- botten är rätt intetsägande. Men en australiska sa ju hon var helt lyrisk över att komma tillbaka- såg att hon snorklade längs sidorna av dammen. WOW! Vad häftig! Sötvatten, upptäckte jag, bildar ett annat ljus och spektra och det går att se väldigt tydligt i sidled! Inne vid kanterna- under rötter som växer ut i vattnet från träden finns massor av fisk! Mäktigt!

På vägen tillbaka är jag i andra kajaken tillbaka vid flodmynningen. Jag vill simma lite i det strömma vattnet.

Eftersom jag paddlat ett tag har CGMen kommit i kontakt med pumpen och jag kan se mitt BS( som var över 10) .

Jag hoppar i och simmar mot sista kajaken. Snabbt når jag den och vänder för att simma motströms…OCH DET HÄNDER INGENTING! Jag ökar frekvensen i både armar och ben och inser att jag åker BAKÅT! Snabbt grabbar jag tag i mangroverötterna som hänger ner i vattnet. Guiden kommer förbi på SUPen. Are you ok? No ropar jag! Han pekar, 10 m framåt in åt sidan väntar lugnare vatten. Men hur i hela världen ska jag komma dit? Jag inser att jag inte kommer orka simma- strömmen är alldeles för stark. Således börjar jag dra mig via ”apgång” framåt- drar mig fram via rötterna ( som slutar precis under vattenytan! )  Äntligen når jag lugnare vatten och kan pusta ut!

( Himla tur att jag var så pass hög för BS kan sjunka jättesnabbt om jag hade behövt kämpa i strömmen en längre stund)

Väl inne på lugnare vatten ser jag att första kajaken är på väg ut för att hjälpa mig. Ja, mitt boende hette ” monkey-house” .. ..

image

En annan aktivitet är att simma med hästar. Jag har haft ponny själv och badat ett par gånger med henne. Däremot har jag inte ridit utan hjälm, barbacka i AnnaPS-bikini tidigare! Alla aktiviteter är väldigt småskaliga, så vi var bara två personer+ guide. Hästarna såg välmående ut och gick snällt ut i vattnet. Till slut började de simma och jag låg svävande på hästen rygg! Mysigt! 

Kommentera

