Josse håller föreläsning i Varberg om typ 1 och långdistansidrott….och reflekterar över Öppet Spår söndag

”Så inspirerande Josefin ” skrev Linda Malm, diabetesföreningen Kungsbacka till mig ikväll.

Idag har jag hållit föredrag i Varberg och idag gick riktiga Vasaloppet.
I Varberg berättade jag min historia,  i nästan två timmar. Fantastiskt att kunna prata i detalj om knep, tips och erfarenheter utan att stressa, SÅ givande att folk är intresserade och att jag kan inspirera- då finns det ju en mening med denna totalt meningslösa diagnos mitt i livet!

Öppet Spår förra helgen då? Jo jag började bra, perfekt blodsocker men efter 9 km händer det som inte fick hända – jag tappar min Dexcom G 5 handhet i spåret utan att märka det!  I samråd per telefon med Peter Adolfsson kör jag vidare. En fantastisk dag med sol, hårda spår…och en Josse som inte kan prestera på topp! Trots perfekta förutsättningar kör jag SÄMRE än 2014 ( i grisföre,  dvs inga spår och jag fick jobba mycket mer än i söndags) 

Men jag tror verkligenheten hann i kapp mig och de senaste veckorna med skidvurpan och bilkrasch vilket gjort att jag inte kunnat träna tog ut sin rätt.

Värmlänningen,  han från Mattila, körde idag och jag följde honom via nätet – jag tycker han är GRYM som i mina ögon fixade en kanontid, men det tyckte inte han.

Jag känner igen det där, andra tycker man presterar bra. Som idrottare sänker man ju gränsen hela tiden. Mitt första Vasalopp körde jag på knappt 10 timmar- och var överlycklig!  I söndags körde jag betydligt snabbare men är missnöjd med tiden. Å andra sidan är det en motor, en drivkraft, att hela tiden vilja prestera bättre. På det viset är den ” friska” värmlänningen och jag lika, vi är tävlingsmänniskor och vill prestera, förbättra oss.

Jag fick mitt hba1c resultat häromdagen,  sämre än sist, men det är fortfarande bra. Men det kommer driva mig att jobba mer med min kropp, med inställningar och mitt mentala jag för att bli nöjd.

Om några veckor är jag nog nöjd med Öppet Spår insatsen, trots allt,men erfarenheten kommer driva mig framåt nästa år.

På min nummerlapp stod det Glädje, Gemenskap och Gyhlenius. Anders hade nog en magisk dag i mina armar

Kommentera

