Josse sätter inte nål, Josse sätter plastslang.

”Du, nu tittar jag bort för jag klarar inte av nålar” sa min kusin på besök. ” Jag klarar inte av det, har blivit så blödig de senaste åren” . ”Men” sa jag” titta, du ser ingenting, infusionsetet är inkapslat så du ser ingen nål”! 

Mitt BS låg på mellan 15-20 hela natten och i morse bytte jag ”nål” dvs infusionset för att se om jag kunde komma ner. ” Titta, det är ingen nål, det är en plastslang” sa jag och visade det urdragna infusionsetet. ”Men säg plastslang då, så får du bort ordet nål som låter så jobbigt!” sa min kusin.

Igår blev jag jättearg över hur jag läste om ett barn som måste gå ut i kapprummet för att ta BS -prov för att mätaren piper och för att ta insulin. De andra barnen tycker att pipen stör och de tycker sprutor är läskiga. Jag minns när jag själv nyss fått diabetes typ 1 och var på restaurang i Göteborg med min väninna. Jag tog fram sprutan vid bordet och hon sa; sticker du dig så öppet, går du inte på toa?

Nä sa jag, varför ska JAG glömma mig upp till fyra gånger per dag för att jag har fått en livslång diagnos? Nä det har du ju helt rätt i sa hon.

Kommentera

