Återbesök på Helsingborgs lasarett-är svensk sjukvård bra? ( del 2)

Tårarna rann nerför kinderna på mig, stora och blöta. Dörren öppnades och där stod min triathlon-kärlkirug. 1,0 sa han med ett flin. Ja sa jag, jag gråter- tänk att jag har 100% puls i min fot! Det är en bra början! Ja sa han, nu måste du komma igång LÅNGSAMT med träningen. Får jag springa? Får jag simma? Ja men jag vill att du väntar med cykling, både MTB och landsväg samt rullskidor.

Han visade på en plansch vad läkarteamet har gjort. Det var jobbigt att höra att första operationen inte lyckades- jag hade flugit hem och opererat om dig själv men jag vet ju att mina kollegor är duktiga. Ja sa jag, har bloggat om både de andra två, ultralöparen och skidåkaren. Skidåkare? Nä du, det är sekundärt – han var varit ett riktigt tennisess! ( så jag passar härmed på att ändra benämning på mun skidåkande kärlkirug till tenniskirurg! )  ” Vi ville ju att du ska få den bästa vården, därför gjorde vi om operationen. ”

Tänk vad svensk sjukvård är fantastisk! Här har minst 50 personer gjort sitt yttersta för att jag ska bli så återställd som möjligt!

Min huvudartär ut i höger ben var blockerad av kalk, bindväv, blod mm. När detta togs bort vid första operationen lappades artären med en bit ven. Det funkade inte, en blodpropp bildades och sen opererads jag ju igen.

Gissa vad jag har gjort ikväll? SIMMAT!!!! Woooohooo! Förvisso bara 15 min och 15 min wet West men ändå- sjönk flera mml i bs- vem vad gör det? Jag får ju träna igen!!!   

3 thoughts on “Återbesök på Helsingborgs lasarett-är svensk sjukvård bra? ( del 2)

Kommentera

