”Arbetsmotion”-Josse får ökad förståelse för andras diabetes typ 1

Idag har jag fått ökad förståelse för hur andra sköter (och inte sköter) sin diabetes..Jag har haft en hantverkare hemma som renover köket och det visade sig att han ochså har typ 1 diabetes. Han är i 50 årsåldern och har haft typ 1 sen han var i 30årsåldern. De första 10 åren , berättade han låg jag på 10-15 hela tiden- jag var så rädd för att bli låg.

Jag har tidigare tänkt att det är väl inte så svårt att jobba med diabetes typ 1- men det är ju lätt för mig att säga- Jag sitter ju på en stol 8 timmar om dagen  som resesäljare.

Hantverkaren däremot var ju inte stilla en sekund- han stod, fixade saker på knä, sträckte på sig osv. Jag fick en rikitgt bra aha- upplevelse och insåg hur svårt det måste vara att ha ett jobb som gör att man är aktiv- det är ju som när jag tränar men jag kan ju välja att vänta om jag tex är låg när jag ska cykla. Han måste ju jobba oavsett bs. ”Men”, sa han, ”till slut tog kroppen slut och jag fick värk i benen pga mitt höga bs. Vården sa att de kunde medicinskt stänga av nerverna, men det ville inte jag, hur skulle jag då kunna känna en sten i foten tex?. Numera blir jag stirrig om jag har ett bs på över 10 får då mår jag dåligt.

Det är så viktigt att försöka sätta sig in i andra mäniskors situation,även om det är svårt. Personligen tycker jag man allitd ska försöka göra sitt bästa- det gäller inte bara i hur man sköter sin diabetes. Å andra sidan så kan jag förstå att alla inte gör det.

 

Ikväll tänker jag på de jag förlorat 2014.Min gammelfaster, som hade typ 2 diabetes under sina sista levandsår fattas mig sen i april. Hon älskade kaffebröd men fick veta när hon var över 90 år att det fick hon inte äta. Varför , hon kunde väl få unna sig det sina sista år?

Hon bodde på Sandhamn och min dröm består- en dag vill jag göra Ö till Ö  ( som startar på Sandhamn och slutar på Utö 65 km löpning och 10 km simning söderut) och hoppas på att hon ser mig från himlen.

 

2 thoughts on “”Arbetsmotion”-Josse får ökad förståelse för andras diabetes typ 1

Kommentera

