”Ni diabetiker typ 1 luktar olika!”Har fågeln lågt blodsocker?”/ Josse och Bisquit går på date med diabeteshunden Molly och matte Malin Nyman

”Ni diabetiker typ 1 luktar olika” sa Malin. Jag stirrade på henne och började gapskatta, ”vad menar du ”?

Idag har jag haft en efterlängtad träff- jag och min irlänska setter Bisquit har varit ute och gått med diabeteshunden Molly med matte Malin Nyman. Med var även Jimmy Norgren, min diabetesvän som fick öceller via transplantation. Malin och hennes familj blev inspireradtill att köpa hund och just en irlänsk setter när de träffade mig förra året när familjen Nyman gjorde inspelningar till ”en helt vanlig ovanlig familj” i juni 2013.

Sist jag träffade både Malin och Jimmy var på världsdiabetesdagen i Malmö och vi bubblade på alla tre. Jag frågade Malin om Molly skulle markera om Jimmy eller jag kom att bli låga. Malin berättade att familjen Nyman tränar Molly på att bara på en person, dvs Malin dotter som har diabetes typ 1 och är 8 år. Ni diabetiker luktar olika så därför skulle vi ignorera Molly om hon skulle markera någon av er (och jag tror vi hade bs på typ 7-9 bägge två under hundpromenaden).

Malin var vädigt intresserad av Jimmys erfarenheter och transplantationen och han ville veta mer om Molly- en givande promenad för oss alla på två ben.

De två med fyra ben då? Jo Bisquit blev helt ÖVERLYCKLIG att få träffa en annan setter, det är inte ofta hon gör det. Molly är ju unghund, hon är ett år och jag ser så mycket i henne som hur Bisquit var när hon var ung. Min Bisquit är snart 9 år och jag vet inte hur länge hon finns kvar hos mig. B höll sig till oss, framför allt till Malin för  hon hade Lönnebergaskinka i fickan! Molly däremot drog rundor i skogen och visade sitt sanna jag- en stående fågelhund och stod under ett träd och stirrade på en fågel. ”Fågeln kanske har lågt bs….. sa Jimmy.

Stort tack för du tog dig tid Malin, som du sa ska vi ABSOLUT göra om detta!

 

One thought on “”Ni diabetiker typ 1 luktar olika!”Har fågeln lågt blodsocker?”/ Josse och Bisquit går på date med diabeteshunden Molly och matte Malin Nyman

  1. Det är jag och Molly som tackar för att vi fick följa med er på en tur i skogen! Jag kan bara konstatera att Bisquit slår Molly på inkallning med hästlängder men ack så stolt jag är över vår ”kloka” hund som skäller ut ett träd med en eventuell ”låg” fågel i…
    Jag har sällan träffat någon med din härliga energi Josefin så vi får ha en stående träff med hundarna framöver. Och dig Jimmy jag vill verkligen träffa igen så jag får höra fortsättningen om din kommande transplantation.
    Ha det gott!

Kommentera

