Josse blir bjuden på laplap av urinvånare på Tanna, Vanuatu/ hur dosera insulin till okänd mat?

Hövdingen i mitten i penisfodral vill se min min insulinpump Copywrite: Josefin Palmen

Hövdingen i mitten i penisfodral vill se min min insulinpump Copywrite: Josefin Palmen

 

Mannen, vältränad i min egen ålder, kanske något yngre, stirrade på min arm. Jag försökte att inte stirra tillbaka, vilket var lite svårt- han var endast iklädd ett penisfodral av palmblad.

Hur sjutton doserar man insulin till mat som man inte har en aning om vad den innehåller?

Dagens bybesök på Tanna var ett av resans intressantaste upplevelser- en stam som fortfarande lever som de gjort i många tidevarv på Vanuatu. ”Annie”- guiden berättade att hon ursprungligen kom från en annan by och stam och hon var gift in i byn. Invånarna levde väldigt traditionellt- stora ceremonier kretsade runt pojkars omskärelse ( vid 3-6 års ålder) och flickors första blödning. Dessa händelser firande hela byn och då börjar pojkar bära penisfodral och en ung kvinna visade hur hon fått små ärr inristade över hela ryggen.  Annie berättade att kvinnans roll är väldigt viktig och att den veckan i månaden som hon blöder är många arbetsuppgifter tabu. Således sköter mannen matlagning och barnpassning ca 25 % av tiden!  Flera människor berättade om väldigt gamla personer som skulle vara både 90 och 105 år gamla. Jag fick dock uppfattningen att Annie gav mig det ärligaste svaret; vi kan inte räkna åldrar sa hon- vi vet inte exakt hur gamla barnen eller vi själva är. Annie som nog blivit lite påverkad av livet utanför byn vill ha förändring i form av utbildning. Hon berättade hur hon brukade samla barnen och försöka lära dem att räkna och skriva bland annat genom att flytta frukter från en hög till en annan.

Do you want lap- lap? Ja tack- jag hade läst i mina böcker om Vanuatu att lap-lap var nationalrätten. Lap-lap består av ”village spinach” och ”manjoc”. Således skulle jag äta spenat, kokosmjölk och något som heter manjoc. [ För en gångs skull hade jag nytta av att inte räkna kolhydrater- har ingen aning om vad manjoc är varken på svenska eller engelska!!! ]

Maten tillagaded genom att riva manjoc på en taggig gren som agerade rivjärn. Röran blandades med riven kokosnöt som plattades ut på ett stort bananblad. Över rörande störs spenat-varianten. Bladet viks ihop och knyts ihop till ett paket som läggs på stenar som legat i eld/ glöd. På paketen läggs sedan ett tjockt lager palmblad som på så vis skapar en ”ugn”.

Inbjuden att smaka med ett litet bamburör format som en gaffel var det bara att hugga in. Jag fick en generös portion och hygienen var god- så jag chansade på insulindosering- i kameraväskan hade jag även druvsocker. Det var både gott och mättande och tydligen innehöll en del kh då BS gick upp till 15,5.

Efter maten var det dags att träffa hövdingen, vars engelska namn var Stephen. Han berättade om växter i djungeln som på olika vis användes som medicin och han berättade även om seder och stammens historia. I min västerländska värld kändes det väldigt märkligt att en vuxen man står naken så när som i ett penisfodral!  Det var en yngre man i stammen som stirrade på min arm. Till slut frågade ”Stephen” var det var. Inom en minut hade jag 10 personer runt om mig som ville titta och lyssande. Det är en av de mäktigaste kulturella upplevelser jag varit med om!

Tanna har ett fantastiskt klart vatten- helt magiskt att snorkla och dyka i. I närheten av hotellet. White Grass Resort som jag bodde på andra natten finns ” Blue hole 1″ och ”Blue hole 2″ . White Grass är ett medelklassboende med 17 bungalows med 2- 4 bäddar i varje. Efter Friendly Bungalow kändes der väldigt lyxigt att duscha i varmt vatten och ha både fläkt och AC. ( AC brukar inte behövas då havet i princip alltid ger en frisk bris.

Tidigt på morgonen var det lågvatten och jag gick genom den lilla närbelägna byn till Blue Hole 2. I byn roade man sig kungligt med att klättra 10-15 m upp i mangoträden för att skaka ner frukterna. Snorklingen var helt fantastiskt med 20 m sikt och massor av vackra fiskar och koraller i alla möjliga färger. Även utandör hotellet var sikten 25 m och jag snorklade längs ” sköldspaddsspåret” – dock utan att de några. Så klart vatten har jag bara upplevt en gång tidigare- på Tonga- ett annat land i Söderhavet.

One thought on “Josse blir bjuden på laplap av urinvånare på Tanna, Vanuatu/ hur dosera insulin till okänd mat?

Kommentera

