Freestyle Libre versus Dexcom-Josse firar två år med Dexcom och vad händer efter operation?

Igår var det två år sen jag började mitt nya liv, dvs kombinationen Dexcom och Animas Vibe, den är ju oslagbar! Det skrivs extremt mycket just nu på Facebook om Abbotts Freestyle Libre.  Alla hyllar den ( utom de som gått igenom biblioteksbågar som förstört sensorn!) och Region Skåne och Västra Götaland har handlat upp den.

Helsingborg har köpt in Libre så tom jag ( visst är det FANTASTISKT att Region Skåne tycker jag är värd den, jag sköter ju min diabetes så bra……ni kan nog höra min sarkasm!)  fått den.

Onsdagen den 19 nov genomgick jag en sk ilica bypass – jag har haft en anatomisk variant  vilket innebär att ett blodkärl är missbildadatoch ligger fel i låret i förhållande till muskeln vilket orsakat stopp av koagulerat blod i låret. Det har gjort att jag inte har kunnat löpträna på 1 1/2 år.

Jag insisterade på att få ta med mig pumpen frånkopplad och tvättat i bakteriedödande- den är ju vattentät med Dexcom på min arm. Det gjorde att jag kunde ha koll på mitt bs efter operationen och hörde hur Dexcom pep. (Att jag sen blev fråntagen pumpen en en dum sköterska som trodde jag kunde ta insulin utan infusionset är en annan historia…)

Så fort jag fick komma ifrån post -op kunde jag koppla in pumpen igen och mådde mycket bättre.  Jag fick ju veta hur mycket insulin som jag fick via dropp och kunde på så sätt balansera pumpinsulinmängden bra.Tyvärr fick jag stopp igen och fick opereras igen i torsdags (26 nov) men i morgon ska jag äntligen få komma hem.

Nu brukar jag tack och lov inte ligga på rygg med operationssår i både mage och lår men även då är Dexcom bättre än Libre- jag kan hålla pumpen i handen för att se CGM-värdet och måste inte scanna över armen. Libre är bra, men för mitt syfte och min livsstil är Dexcom BÄST.

Min läkare har sagt att jag ska undvika cykling i möjligaste mån och ägna mig mer åt löpning och simning. Med tanke på att jag kan lägga Dexcom intill pumpen under våtdräkten och ändå få täckning under vattnet så är det Dexcom jag vill ha, Libre kan ju inte varna och definitivt inte ute i Öresund. Min läkare triatlhon-kärlkirug  XX tycker jag ska satsa på sk swimrun tävlingar  (växelvis löpning-simning) istället för triathlon för att undvika att påfresta blodkärlet i låret för  mycket knyck” under cyklingen dvs den idrott jag kommer vara känsligast för.

Pga operationen kommer jag tills vidare (livet ut?) gå på blodförtunnande läkemedel vilket innebär att jag blöder lättare. Redan inser jag att det är svårare att sköta min diabetes eftersom jag blöder MYCKET lättare, tex ur gamla infusionsetsår  som är ett dygn gamla… och stick i fingrarna  slutar inte att blöda. Jag har fått ändra stickdjupet i lancetten på bsmätaren från 5 till 2.
Med tanke på min diabetesläkare säger ”Josefin, du är min friskaste patient”och vi villalla vill att det ska förbli ? så vill jag ha Dexcom inställt för Libre.

Därför  yrkar jag på att få Dexcom utskrivet via vården. Detta styrker min kärlkirurg. Libre är bra , men den varnar inte och det funkar inte i vatten. (Den enda fördelen jag kan se med Libre i jämförelse med Dexcom är att den har ett minne när jag simmar i bassäng- dvs jag kan få glukosvärde i efterhand- för att få det av Dexcom måste pump sitta intill Animas Vibe.

Så än eller rättare sagt igen lever drömmen till anledningen till varför jag började med pump – enligt min mentor ”Alvar” (Anders Bexenius) för att kunna träna lättare och det som fick mig att bestämma mig var Ö till Ö- tänk att min dröm att kunna springa 65 km och simma 10 km genom Stockholm skärgård kan få leva vidare– åtminstone tills vidare.

Nu väntar sjukskrivningen i hemmet och sedan en massiv rehab träning för att kunna SPRINGA och SIMMA igen med fart och det är Animas Vibe och Dexcom CGM som kommer vara min närmsta träningspartner!

Min Dexcom resp Libre sensor

Min Dexcom resp Libre sensor

3 thoughts on “Freestyle Libre versus Dexcom-Josse firar två år med Dexcom och vad händer efter operation?

  1. Skönt att Op-2 gick bra och hoppas att du kommer igen snabbt med rehab träning. Varför skulle löpning vara bättre än cykling?
    simning är ju förståligt.

    • Hej Stickan! Benet och kärlprotesen kommer i en viss vinkel som inte är bra- man halvligger ju på en tempohoj så det är ju tur att jag inte köpt en sådan. Landsvägscyklingen är mer upprätt, MTB ännu bättre och löpning bäst. Men jag hoppas kunna komma på tisdagcyklingen så småningom och bara cykla en gång i veckan. Det är väl bli med Jeppe. Hälsa Karl-Lars Puff. Han skulle hälsat på mig på sjukhuset men blev nog upptagen av alla tomtar på hans loft 😉

  2. Jag har feber och förkylning och ville inte smitta dig. Jag vet ju hur närgången du kan vara. 😉 Skönt att det ser ut att ordna sig… löpning är roligare än att sitta och hoppa på en plastbit med gamla gubbar. 😉 Det är nog mest synd om Stickan, för vem ska han nu cykla med? 😉

Kommentera

