Josse opereras igen( 2 gången på en vecka)/hur var personalen på post- OP kontra diabetes typ 1?/ ” Sängen kostar en halv miljon”

” Kan du hjälpa mig mäta mitt blodsocker” mumlade jag och väntade spänt på svaret igår em vid 15.30

Jag måste kommit till en annan avdelning! Jag känner ju inte igen mig,  har fönsterplats, solen gick ner som ett eldrött klot över stan- så vackert!

Igår blev jag opererad igen. Min ultralöpare-läkare sa ” jag har en plan- när du vaknar på post-OP så kommer jag ner och tittar till dig så kan jag ju bedöma hur kapabel du är att sköta BS själv” Smart grabb 🙂

Plötsligt skulle jag göra allting en gång till, duscha med bakteriedödande svampar osv. Så i onsdags kväll när jag ju var som ”friskast” bad jag om permission för att åka hem. Jag bor 600 m från sjukhuset så det var underbart skönt. Vi åt lövbiff, bearnaisesås, sallad och Ben och Jerry glass! Åhhh vad gott!

Så i torsdags morse rullades jag ner till narkosen. Denna gång var jag inte epidralbedövad pga blodförtunnande medel. Skönt att slippa oroa sig för förlamningsrisken. Jag fick inget lugnande heller. Nere på narkos var det samma grabb, dvs narkossköterska som sist. Jag hade ju, eftersom jag inte fått lugnande en helt annan medvetenhet. Jag fick själv kravla över till operationsbordet som såg ut som en säng. Usch vilken hård hemsk säng sa jag. Du sa narkossköterskan, den ” sängen” har en tempurmadrass och formar sig efter din kropp. Det är den dyraste säng du någonsin kommer att ligga i för den kostar en sisodär 500 000 kr.

Vi skojade om att tänka på något trevligt alt räkna får och sen minns jag inget mer förrän solen gick ner.

Där på post-OP förklarade jag hur allt funkade för personalen. Accu- chec blodsockermätare, min gråa Dexcom sändare/sensor på armen och hur både pump och handenhet kalibreras. Jag visade även min vita Libre och sa scanna mig som en mjölkförpackning.

Personalen lyssande och var supermysiga, intresserade och hjälpsamma. BS låg upp mot 18 på OP men efter någon timme fick vi ner det runt 5-6. Förra gången fick jag cerat där så denna gången hade jag med mig flytande druvsocker ( ser ut som hårgele från DIABETICdesign.se) .

Himla smart för det satte vi på mina läppar för att finlira så BS blev perfekt. Tydligen spred sig ryktet och en sköterska och en läkare vars barn (läs unga vuxna i typ 20 års åldern)  som också har typ 1 diabetes, kom till min säng och vi pratade tekniska hjälpmedel. Jag sa flera gånger till personalen hur gulliga de var och vi skojande om att återkommande ” kunder” blir uppgraderade till fönsterplats med utsikt.  till slut kunde jag inte låta bli att berätta om mina erfarenheter från förra veckan. Jag förstår att ni fått tydliga instruktioner denna gang sa jag. Nä vad då, jag vet inget om dig som patient men du vill ju ha hjälp och verkar ha koll själv fick jag till svar……..SÅ annorlunda upplevelse, kändes ju nästan som  ett lyxhotell!

Den värsta smärtan var dels såret i magen, dels liggställningen. Jag hade ju legat i 10 timmar och skulle ligga i 12-14 till. Denna gång gick läkarna in i samma magsnitt med rörde inte lårsnittet.

En nerv måste ha skadats så bara lakanet snuddade vid skrek jag rakt ut. Smärtan försvann bortåt morgonkvisten vilket var himla skönt!

Jag fick två besök, dels av min cyklande diabeteskompis Albin som jobbar därnere, dels av enhetschefen post-OP….. Jag återkommer till vad han ville!

Nu är det en vidrigt jobbig väntan som gäller. Min ultralöpare-läkare har på ett bra sätt förklarat för mig vad som händer;

Förra gången försökte läkarna laga den blockerade artären ( som alltså var full av koagulerat blod) med en ven från min kropp. Det funkade inte utan kroppen pluggade igen den med. Nu har de klätt in blodkärlet med Goretex- det vattentäta tyget man kan köpa kläder och skor i. Samtidigt får jag blodförtunnande medel för att de röda blodkropparna inte ska fastna utan susa vidare genom blodkärlet ner i foten.

De närmsta dygnen är kritiska- ska kroppen acceptera det nya kärlet eller kommer det blockeras igen. På tisdag- onsdag vet man mer- vi kommer mäta blodtrycket i foten under helgen för att få indikationer. Dessa dagar kommer vara oerhört psykiskt påfrestande- kommer jag få tillbaka mitt aktiva ben?

image

Ni ser tiden på OP i början och sen hur fint jag fick ner BS. Med på bild är även mitt ” läppstift” för finlir av bsjustering- flytande socker ( På post-OP fick jag varken äta eller dricka, därav denna lösning)

Kommentera

