AnnaPS goes Tanna/ hur förklarar Josse för urinvånare vad diabetes typ 1 är?

I byn fick jag göra matpaket som skulle  lagas på elden.

I byn fick jag göra matpaket som skulle lagas på elden.

Var är det ?sa kvinnan med det målade ansiktet och den traditionella pandanamus-klänningen. Jag är på bybesök hos kvinnor som lever utan el, utan rinnande vatten och hon undrar vad min pump är.

Tanna är Vanuatus fjärde största ö och det känns som att kliva tillbaka till 1800 talet så när som på några 4WDbilar. Vi blir hämtade på flygplatsen, boende Friendly Bungalows, ligger på östkusten,35 km bort från flygplatsen som ligger på östkusten. Vi kommer ut från flygplatsen på huvudvägen- en dammig grusväg! Det tar nästan två timmar att köra till dit. Den dammiga grusvägen blir till slut en stig bred nog för en bil att ta sig fram- senare får jag veta att den är grävd för hand!

Väl framme på västkusten visar FB sig var ett väldigt enkelt och mysigt boende. En palmhydda på stranden med el delar av dygnet. Ingen fläkt men myggnät både vid fönster och runt sängen. På verandan finns en hängmatta. Badrummet har korallgolv och duschen har bara en tunn stil av vatten. Sanden är svart pga mount Yasur som marknadsförs som världens mest lättillgängliga vulkan. På vägen till vulkanen, som ska ses i skymningen, ska byn Lounasunan besökas. Kvinnorna i byn som bara består av hyddor dansar för oss. Sen visar de oss hur de lagar mat, ( återkommer till det), hur de gör upp eld och hur de väver. Av pandanamus-träd gör de både korgar, tallrikar och väggar- fantastiskt hantverk. Annabel är vår guide som bor i byn ( givetvis heter hon egentligen något annat- lokalbefolkningen har ett engelskt namn och ett på lokalspråk).

Hon kan inte låta bli att strirra på min arm där Dexcom ( kontinuerlig glukosmätare= CGM) sitter. Till slut frågar hon vad det är. Plötsligt är jag i en situation jag inte varit i tidigare; hur förklarar jag för en person som inte ens vet vad diabetes typ 1 innebär vad en CGM är?!  Jag förklarade att det var medicin och att en del av min mage är ”sick” så jag måste få medicin hela tiden. För människor som troligtvis är mer vana vid att bota åkommor med vad naturen erbjuder är det nog svårt att förstå varför jag behöver medicin hela tiden!

Besöket var oerhört givande och intressant och jag kommer aldrig glömma ”Annabel” och hennes grannar. På ett sätt kanske man som västerlänning kan tycka att det är konstigt att gå upp före kl 5 och sova redan vid 19-20 tiden. Å andra sidan, hur konstiga är inte vi som bestämmer skillnad mellan dag och natt med en knapp?! [läs elektricitet]

På eftermiddagen besökte vi vulkanen MT Yasur. Vi åkte genom regnskogen på urusla vägar- tror inte vi åkte mer än en dryg mil men det tog nästan en timme. Plötsligt väntade ett svart öde landskap- kanske månen ser ut så – vägen slingrade sig upp mot vulkanen. Så häftigt att komma ända upp till kanten av kratern och se hur det bubblar, fräser och ryker där nere.

Uppe vid kraterns topp vid Tannas vulkan Mt Yasur

Uppe vid kraterns topp vid Tannas vulkan Mt Yasur

Senare träffade jag chefen på företaget som står bakom entreavgiften på 3000 vatu ( ca 210 SEK). Han visade stora planer med skisser över hur en stor entré med hantverksstånd, souvenirbutik, toaletter,  dammar med fisk,stor parkering, mm  dvs ett besökscentra. Detta ska byggas mitt ute i ingenstans och vägen dit är som sagt en dålig grusväg….

Kommentera

