Josse ska opereras, visar narkosläkaren sin cgm / diabetes typ 1 innebär ökade risker

Har man inga val- vad ska man då oroa sig för. Idag träffade jag en fantastisk människa på sjukhuset. Hen ska opereras i morgon för cancer, för FJÄRDE gången och ändå så bubblande!
1 på 250 000 blir förlamad av epidralbedövning.
Tänk om något går fel, tänk om jag får komplikationer av operation?

Det var många tankar idag under mitt sista träningspass på länge- det kommer dröja minst en månad innan jag kan idrotta igen. Min kirurg är bra, han förstår mig. Jag måste bromsa dig sa han idag för du måste ge dig tid att läka. Han är själv triatlet, på pallen i SM i sin åldersklass.

Jag är yngst på avdelningen och friskare än de flesta andra. Ändå ska jag genomgå en stor operation” detta är ett trauma” för din kropp sa narkosläkaren idag. Charmig fransman, som dessutom påminner mig om en person som betyder mycket för mig.

”Din pump ska jag inte ta ifrån dig men ä du ska få glukosdropp”. Usch- det har jag ju så dålig erfarenhet av!  Du ger ju insulin i subkutan vävnad och nu ska du vara fastande, då måste du få i blodet. Äntligen svar på varför jag inte får behålla pumpen under op!

” Får jag ha kvar min Cgm? Den är nysatt, ger mig livet tillbaka och Region Skåne tycker inte jag är värd en ”
Vad är det? Jag tog fram pump och handenhet, förklarade, visade. Min narkosläkare hade inte sett en cgm tidigare. I morgon bitti är det dags.
Min dröm är att kunna röra mig och jogga smärtfritt till nyår- vi går se om det går. Pga diabetes läker jag sämre än icke-diabetiker. Å andra sidan är jag hyffsat tränad. Vi får se.

image

För att kunna öppna upp min blockerad artär måste ett snitt göras i magen och ev ett på låret. Det kommer göra ont. Jag är inte rädd för smärtan- den kan jag ta- jag är orolig för ev komplikationer.

14 thoughts on “Josse ska opereras, visar narkosläkaren sin cgm / diabetes typ 1 innebär ökade risker

  1. Hej Josefin
    Jag förstår din oro och håller alla tummar för att det går bra med din operation och läkningen efteråt. Låt kroppen ta den tid den behöver att komma tillbaka det är jätteviktigt att man inte stressar. Du är snart fit for fight igen!!
    Kram Jenny

  2. Lycka till med operationen och tillfrisknandet efteråt! Jag måste bara fråga om du händelsevis var ute och cyklade förbi Källs-Nöbbelövs kyrka lördagen den 18 oktober, om du minns det? Jag var där på bröllop, och såg en cyklande tjej med kläder liknande de du brukar ha (tror jag, för personen cyklade fort…) Om det var du, tyckte jag det var märkligt, för jag bor i Gävle, och läser alltid din blogg!

Kommentera

