Världsdiabetesdagen 2014 i Malmö- Josse föreläser 14.05-14.20 och ska träffa Molly!

Vad gör du på lördag? Världsdiabetesdagen med bland annat svenska Diabetesförbundet och Barndiabetesfonden som arrangör har ett gediget program i två salar på Malmö Börshus kl 11-16. Bland annat ska Barndiabetesfondens ordförande, professor Johnny Ludvigsson föreläsa om ” Visst borde vi kunna bota typ 1 diabetes” och NovoNordisk kommer ha en promenad-guide.

Själv ska jag i samarbete med Rubin Medical prata om välj en pump med möjligheter”. Där har jag en fråga till dig som läsare! Vad är intressant att få veta mer om på 10-15 min? Är det idrott? Att resa med pump? Vad vill ni höra mer om?

Snälla återkom med feedback på bloggen, på Facebook eller på josefinpalmen@hotmail.com! Tack!

Slutligen ska jag äntligen- hoppas jag få träffa Molly! Molly är en hund och hon är inte vilken hund som helst, för hon är en diabeteshund. Molly bor i Lund och ägs av familjen Nyman, vars yngsta dotter har diabetes typ 1.

Första gången jag träffade mamma Malin var på VDD 2012. Familjen Nyman har lagt ut filmer i samarbete med svenska Diabetesförbundet, ett för varje månad i fjol. I juniavsnittet var jag med då avsnittet handlade om idrott. Vi träffades i några timmar och med mig var då min irländska setter Bisquit. Hon roade sig kungligt med att jaga och skälla på pappa Finn när han löptränar i avsnittet!

Gissa om jag blev förvånad när Malin någon månad senare ringer och berättar att de blev så förtjusta i Bisquit så de bestämt sig för att köpa en irländsk setter- just det- Molly!

image

Välkomna på lördag till Malmö Börshus- gratis entré! Vi ses hoppas jag!  Programmet finns på http://www.varldsdiabetesdagen.se i sin helhet.

Kommentera

