AnnaPS goes Rarotonga/ Josse går på ”cross Island trek med Pa( som säger han vet hur jag bli av med min diabetes…)

Rarotonga- huvudön av Cooköarnas 15 öar är en grönskade lummig smaragd i Söderhavet. Ön har många små personliga mysiga hotell och landet, vars största inkomst är turism,har cirka 125 000 turister om året. Tour Pacific rekommenderar mer än gärna en resa hit- här finns något för alla. Barnfamiljer, par och inte minst de som vill gifta sig stormtrivs här- en borgerlig eller kyrklig vigsel legal även i Sverige.

Jag vaknade tidigt, jetlaget sitter i. När jag såg soluppgången slogs jag av tanken” varför gifter sig alla i solNEDGÅNGEN?? Jetlag gör att man är tidigt vaken och soluppgången är ju helt magisk!!

image

Pa är en legend på Cook. Han är en bergsguide och har gått ”across Island track” 4500 gånger! När jag var här för nio år sen skulle jag gjort den men det regnade så mycket att turen blev inställd.

image

Vi blev hämtade 8.30, gruppen bestod av 10-12 personer varav en flicka på typ 10 år och en dam som visade sig vara 80 år!  En grusväg ledde oss in mot ön, upp mot bergen. Vi hade inte gått många meter förrän Pa sa, vad harvdu på armen? Jag svarade att det var en mätare pga diabetes. Åhh sa Pa, ”jag vet hur du blir av med din diabetes! Jag har medicinkunskaper och du ska äta blad från denna buske. Jag har botat flera stycken, sagt till de att röra på sig och inte äta Kentucky Fried Chicken. Men några av de har bara orkat vara hälsosamma i en vecka så diabetes har kommit tillbaka. Titta här,  om man kissar på det här bladet kan man sen sen om där samlas myror. Kommer det en massa myror dit så har man diabetes”.

image

image

Med tanke på att jag var inbjuden av pga mitt arbete så bet jag ihop och var tyst. Pa sa diabetes two vid något tillfälle och jag ville( pga situationen) inte förklara skillnaden mellan diabetes typ 1 och typ 2.

Klättringen sänkte mitt BS kraftigt och snabbt. Som jag sa igår består frukosten av tropiska frukter och bröd ( tack och lov surdegsbröd de sista dagarna) så jag försöker balansera upp BS med kokoskött som är fett och en förlängd basal. Vandringen var bara 4 km men det var med 500 (!!) höjdmeter! På mindre än 500 m sjönk jag från 10,2 till låg och fick då äta + att jag sänkte basalen. Det kruxiga är att när jag sen nått ” the Needle” var det ju brant nedför!

image

Att gå nedför krävde fokus och koncentration men var ju så klart inte lika fysiskt ansträngande…så BS steg snabbt igen! Jaja- vandringen var både jobbig ,vacker,  rolig och intressant och spännande med en aktivitet som inte har med vatten att göra i Söderhavet!

Kommentera

