Freestyle Libre – Josse får prova en ny glukosmätare och jämför med Dexcom och Animas Vibe

Piiip! 7,7 pil rakt fram! Glukosvärdet visar i en liten monitor och jag har inte ens stuckit mig i fingret! WOW

Via Hälsopanelen har jag gratis fått testa Freestyle Libre :s nya glukosmätare, en Abbottprodukt. Produkten består av en monitor och en ”knapp” som sätts på armen som innehåller en sensor (och som jag tolkar det, en engångssändare.) Sensorn skjuts in i huden via en ”sugkopp”. Det kändes nästan inget att sätta den och nu pryder en 1,5 cm rund 3 mm hög platta min högra arm. Sensorn var satt var det bara att vänta i en timme och sedan föra monitorn över sensorn på armen. Biip så visas mitt glykosvärde i monitorn! För mig går det bra att scanna genom kläder med. Freestyle Libre kalieraras alltså inte som Dexcom görs två ggr per dygn. De mäter dock bägge i den intertinella vätska dvs den mäter INTE blodsockret.

själva sensorn

själva sensorn

..som sitter i en kopp som skjuts in....

..som sitter i en kopp som skjuts in….

..och ser ut så här på armen..

..och ser ut så här på armen..

Även om jag inte borde, kan jag inte låta bli att jämför den med Dexcoms CGM som finns både som handenhet och i pumpen Animas Vibe.

Fördel Animas Vibe: Pumpen och CGMvärdet är allt i ett- pumpen har jag ju alltid på mig och den är alltid med. Pumpen och CGMen är dessutom vattentät så om jag lägger CGMsändaren och pumpen intill varandra har jag täckning mellan dem även under vatten vilket jag nyttjar sommartid vid havssimning- jag behöver inte vara rädd för att bli låg eftersom jag ställa in pumpen på att larma via vibration. Sensorn går att starta om, garantin gäller i sju dygn, jag brukar starta om 2-4 ggr, dvs den räcker 3-6 veckor. Pumpen visar en graf 24 timmar tillbaka.

Fördel Dexcom handenheten: En separat enhet som via Bluetooth och upp till 6 m kan larma. Bra för mig när jag cyklar ( att ha på styret) och bra för föräldrar att ha till sina sovande barn i ett annat rum. (sensor går att starta om, se ovan) Pump och handenhet kan kopplas till samma senor , så tex föräldrar kan övervaka barn på avstånd och barnet kan samtidigt själv kolla i pumpen. Handenhet visar graf 24 timmar tillbaka.

 

Libre till vänster, Dexcom till höger och jag efter ett simpass med Animas Vibe i mitten

Libre till vänster, Dexcom till höger och jag efter ett simpass med Animas Vibe i mitten

Fördel Freestyle Libre: Freestyle Libre behöver inte kaliberas under sin livslängd (= garanti) på 14 dagar. ( Min Freestyle Libre sensor har nu suttit i 7 dygn så jag vet ännu inte om den går att starta om, tror inte det.) Fördel att det går att lägga in info om motion, mat, medicin , kort och långtidsverkande insulin. Freestyle Libre, ersätter, i mina ögon, blodsockermätaren SÅ LÄNGE JAG MÅR BRA. Känner jag att kroppen INTE mår bra bör jag kolla blodsockret på vanligt vis, dvs med stick i fingret och kolla värdet i BLODET. Den visar en graf 8 timmar tillbaka. Freestyle Libre har minne vilket gör att om jag simmar i en timme eller två- då jag inte har monitorn med mig, kan jag sedan se vad jag haft för glukosvärde även under simningen. Om jag däremot glömmer att scanna på 8 timmar så försvinner värdet- 8 timma är rätt kort tid om man sover-12 vore bättre tycker jag.

Freestyle Libre är inte godkänd för personer under 18 år. Freestyle Libre är godkänd för att sitta på armen.

Dexcom är godkänd, om jag minns rätt, för personer som är fyllda två år och den är godkänd på magen och på rumpan. Den är INTE godkänd på armen, men ”det finns inga kontraindikationer som säger att den inte funkar”. Det innebär att det är inte gjort några vetenskapliga tester som visar om sensorn funkar eller inte.

***

Nu har det gått 14 dagar och testperioden är över. Det går inte att starta om sensorn och huden är fin under sensorn. Jag tycker att Libre har funkat utmärkt. mätningen har stämt hyfsat med blodsockerstick- diffen har legat som högst på 2.

 

Gårdagens graf

Gårdagens graf

 

Jag tycker det är viktigt att notera skillnaden mellan Dexcom och Libre

  • Libre behöver inte kalibreras
  • Dexcom kan LARMA!
  • Dexcom är trådlös

De är tillsammas med min pump fantastiska hjälpmedel till ett bra, idrottande liv.

 

 

 

Kommentera

