Vem får diabetes typ 1- Josse kontaktar Barndiabetesfondens ordförande

För någon månad sen gick jag med i Barndiabetesfonden. Jag fick diabetes typ 1 som 36åring 2010 och gick genast med i svenska Diabetesförbundet. Däremot har jag nyligen gått med i Barndiabetesfonden och har blivit väldigt bra bemött;

Hej!

För ett tag sen fick jag ÄNTLIGEN tummarna loss och blev medlem i Barndiabetesfonden.
När jag i maj 2010 fick mitt livs chock – diabetes typ 1 vid 36 års ålder- gick jag genast med i Diabetesförbundet.
Barndiabetesfonden fick jag kontak med via Martina Bach [som skrivit boken]”Men mamma jag har ju bara lite diabetes” som jag läste om i lokaltidningen. När jag i mars 2013 ville samla in pengar till forskning genom att köra skidor genom Finland, 450 km på en vecka valde jag mellan diabetesförbundet och Barndiabetesfonden. Andreas Bach hjälpte mig , så folk kunde sätta in pengar på Barndiabetesfondens konto och märka det med ”Josses Järnvilja ”. Jag valde Barndiabetesfonden för jag tyckte att jag kände mig mest hemma där, med fokus på typ 1.

Därför blev jag ganska förvånand och besviken när jag fick ert välkomstbrev. Varför ? Jo, det nämns inte ett ord om att vuxna kan få diabetes typ 1! Brevet är jätteinformativt och bra skrivet men det handlar bara om barn och ungdomar.
Så min önskan är att ni ändrar lite i brevet så även vi vuxna som får diabetes typ 1 i vuxen ålder känner oss välkomna. Det går ju kanske att göra ett tillägg efter första meningen. Även vuxna personer drabbas dagligen av diabetes typ1- så kallad barndiabetes.

Jag vore tacksam över er synpunkt!
Efter några dagar fick jag svar från Johnny Ludvigsson, professor och ordförande för Barndiabetesfonden.

Hej Josefin!

Utmärkt synpunkt! Att det talas om barn och ungdomar beror på att Barndiabetesfonden har som sitt mål att stödja forskning som syftar till att förebygga, bota eller lindra diabetes hos barn och ungdom, dvs i praktiken Typ 1 diabetes. Och alldeles riktigt så kan ju vuxna också få Typ 1 diabetes, vilket vi gärna skulle skriva in någon mening om i våra broschyrer! Kanske skulle det leda till att fler människor med Typ 1 diabetes ville stödja Barndiabetesfonden och förstå att det är forskning som gäller Typ 1 diabetes som behövs!

Således stort Tack! Vi får titta redan nu på det som står på hemsidan, där vi borde kunna ändra lätt, medan däremot broschyrer etc kan ändras först inför ny upplaga.

Sen STORT tack för din insats för Barndiabetesfonden! Väldigt värdefullt. Sådana som du behöver vi!

Vänl hälsn

Johnny

Johnny Ludvigsson MD,PhD, Professor

Div of Pediatrics, Dept of Clinical and Experimental Medicine

 

 

Kommentera

