Experthjälp för diabetiker typ 1 som vill ( våga) träna! Vad göra?

Att ha diabetes typ 1 kan ibland vara både jobbigt, tråkigt och besvärligt. Läkarna säger att rörelse och motion är bra för oss… Men många läkare vet inte hur de ska hantera en idrottande patient. När jag debuterade och hade legat inlagd i tre dagar frågade jag min läkare om jag fick ut och springa. ” Det är bra att du vill motionera Josefin- men du behöver inte springa redan” ”Redan?” sa jag, ”jag har ju inte sprungit på fyra dagar! ”

Jag har ett rätt hårt pannben och på det viset har jag mätt, tränat och mätt. Ibland var allt helt galet (och är fortfarande) .  Men två stora diabetesträningsförändringar har skett. Dels Anders-Alvar dels Selma Spa:s diabetesträningsläger för vuxna diabetiker typ 1.

Lägret är ett samarbete mellan Värmlands diabetesförening, diabetesläkare Peter Adolfsson, dietist Stig Mattsson och ”diabetesleveranörer” bla NovoNordisk, Rubin Medical/ Animas Vibe, Sanofi och Infucare och Medtronic och givetvis Selma Spa.

På lägret som börjar tors em och slutar sön e lunch får man lära sig massor. Stig och Peter håller föreläsningar.Alla deltagare får CGM under hela helgen och man får prova olika upplägg- först som man är van att träna och sen enligt tips från Stig och Peter. Gemenskapen är fantastiskt- SÅ underbart att träffa likasinnade träningsfolk att snacka träning och diabetes typ 1.

När jag var där i jan 2012 körde jag stenhårt med LCHF och Stig är mycket för kolhydrater. Han ville att jag skulle äta mer kh framförallt under passen. Om jag minns rätt tyckte han jag skulle dricka saft och det var då jag sa ”Stig, går det bra med skumtomtar”? 

( I vintras överbevisade Stig och Peter mig att jag kan prestera bättre med kh än bara med fett, se inlägg om Öppet Spår)

Vill DU ta chansen att få denna experthjälp? Mitt absoluta bästa råd jag kan ge till diabetiker typ 1 som vill få hjälp med träning är att åka på detta läger. Det SISTA lägret ordnas nu 23-26 okt. Anmälan sker till Selma Spa ( http://www.SelmaSpa.se se evenemang och Camp typ 1)

Anledningen till att det inte finns fler planerade är pengar- det kostar ju väldigt mycket mer att ordna ett träningsläger än de 3995 kr som lägret kostar för oss deltagare, vilket alltså är kostnad för tre nätters boende med helpension. I helgen fanns det fem platser kvar.  Jag vågar lova att detta bli tre av dina bästa diabetesdagar någonsin!

image

3 thoughts on “Experthjälp för diabetiker typ 1 som vill ( våga) träna! Vad göra?

  1. Fin mountainbike. 🙂 Jag är i kloster i Kiruna. Har en cykel med mig som jag kan träna på. Fina vägar här. 🙂

  2. Ja det är runt -4 här. 🙂 Håller mig inomhus och tittar under kjolarna på nunnorna. Ett uppskattad inslag. 🙂

Kommentera

