Josse tävlar i MTB( hur kan man vara en VINNARE även om man är sist?

” Grattis du har fått ett pris”! Ett kuvert stacks i handen på mig i lördags. Jag hade nyss kommit imål på mitt livs första mountainbiketävling i går eftermiddag i strålande sol på Selma Spa, Sunne, Värmland.

Jag blev redan i oktober förra året inbjuden av Värmlands diabetesförening att föreläsa på en hälsomässa igår. Datumet krockade med Lidingöloppet annars skulle Veronica varit med mig  också.

Min föreläsning var 14.45 och när det visade sig att det även gick att köra 2 mil ( huvudtävlingen var 4 mil) bestämde jag mig för att vara med!

Jag åt en stadig frukost med både fett och kolhydrater tre timmar före start. Vid start låg BS på 6,9 och jag åt en banan. Den visade sig vara en varv bana OCH det var ungefär samma bana som skidspåret!  Perfekt- för efter ett tag kände jag igen mig. Starten gick och alla 36 cyklister susade iväg. Jag hann cykla mindre än 500 m då mitt ilac/ lårproblem slog till. Konstigt- 245 mil i Europa funkade nästann överallt. (Min kärlläkare har förklarat att när jag STÅR upp på cykeln skapas mjölksyra).

Således var jag ensam och sist inom 5 min. Men solen sken, BS steg sakta från 6,9 och jag tänkte dels på Anders B ( dvs Alvar) och dels på Anders Gyhlenius- det var ju Lidingöloppet i lördags. Anders-Alvar tog sin fjärde klassisker- bra jobbat!!

Anders G hängde med mig i benen från himlens grönskade ängar och cykeln rullade upp och ner över grusvägar och skogsstigar. Hemma på Romeleåsen är körningen mycket mer teknisk för det är mer rötter och brantare.

Jag insåg hur grymt sliten jag fortfarande är så terrängen i Sunne var perfekt för mig i helgen. När tre varv hade gått och jag var klar kände jag mig nöjd! BS i mål var 8,9 drygt 1,5 h efter start. Hur kunde jag bli en vinnare trots att jag var sist? Jo för jag var ensam i min klass och priserna lottades ut 🙂 Dessutom har jag återigen tävlat med ett bra BS- det är väl en seger i sig?

Hur det gick med BS sen är en annan historia då jag hade 17,9 under min föreläsning- men som sagt- det får bli nästa inlägg! 🙂

image

Kommentera

