Vad ska en diabetiker typ 1 äta/ Barndiabetesfondens insamling med Jesper Aspegren

”Vi måste prata något om kost med” sa Jesper på Barndiabetesfondens insamling via Glumslövsdagen i lördags

image

Hmm sa jag – du det är en VÄLDIGT kontroversiell fråga. Hade jag fått frågan för tre år sen hade jag stenhårt svarat LCHF för alla vuxna. Det gör jag inte längre. Som idrottare vill jag kunna presentera. Jag har presterat med LCHFkost- jag har bla gjort en Ironman ( längsta triathlondisciplinen, simma 3,8 km, cykla 18 mil, springa 42 km) på 12 h 30 min- det tycker jag är en bra tid! Då hade jag haft diabetes i 15 månader. Vid 10 månader gjorde jag Vasaloppet på knappt 10 timmar. Men jag har varit OTROLIGT sliten efter loppen. I fjol när jag körde mHealth ( cykla Bryssel- Barcelona 210 mil) körde jag också med mindre kolhydrater. I fjol blev jag magsjuk andra kvällen- kräktes och fick diarré. Jag blev inlagd på sjukhus för hyperglykemi och missade två dagars cykling.

I vintras var jag med i en studie där vi skulle köra Öppet Spår och fylla på med 75 gr kh PER TIMME. Varför? Jo för att se om vi kunde prestera bättre. Jag var VÄLDIGT skeptisk- jag hade ju kört Vasaloppet tre ggr på LCHFkost. Jag började loppet med ett perfekt BS på 6,2, mötte khmängden med insulin och PRESTERADE! Jag säger inte bs var perfekt hela vägen för det var det inte men jag hade KRAFT. Dagarna efter loppet var jag helt chockad över hur fräsch kroppen kändes. Således valde jag att köra med mer kh under mHealth 2014- dvs cyklingen Barcelona-Wien som jag nyss gjort. Nu har jag varit hemma i en vecka ( i eftermiddag är det en vecka sen jag blev klar i Wien) och kroppen är oerhört trött men det är ju inte så konstigt med tanke på att jag har 240 mil i benen/ kroppen och att jag cyklat 8-12,5 timme per dag.

image

Jag visar min pump för Jesper och förklarar att med diabetes typ 1 måste man alltid vara beredd på att BS kan sjunka. I handen har jag flytande socker från dibetic design och toppen är AnnaPS prototyp med en massa fickor.

För att återgå till Jespers fråga om kost för diabetiker typ 1 tror jag var och en måste finna sin sanning. En sak tror jag alla håller med mig om- glass, godis, efterrätter är inte bra för någon- varken med eller utan diabetes typ 1 eller 2. Att sen de flesta- inklusive jag själv – väljer att äta det – är ju en helt annan sak!

Kommentera

