Hur förvara insulin till pumpen ?

En av mina bästa ”diabetesvänninnor” brukar göra i ordning flera ampuller åt gången. Hon har haft diabetes i över 25 år- jag i 4. Jag har fått lära mig att man göra en åt gången- dvs den man använder. Men det vore ju smart att göra några stycken per gång , så därför ville jag veta varför man INTE  ska det. Jag vände mig till NovoNordisk ( som har godkänt att jag får publicera deras svar:)

”Angående fråga om ” varför ska man inte göra i morgon ampuller och lägga i kylen innan de ska användas?” är det långa svaret att hållbarheten i plastbehållarna (ampull, pumpreservoar) under olika förutsättningar beroende på hur det har fyllts och förvarats kan variera och alla alternativ är inte väl kartlagda. Om Apoteket fyller på ampullerna är hållbarheten längre då det görs under strikt aseptiska förhållanden men när man fyller på hemma finns det alltid en potentiell risk för att förorening sker och därmed risk för att insulinet tappar sin effekt.
För olika insulin finns inte något specifikt angivet hållbarhetsdatum för när innehållet från injektionsflaska har överförts till pumpreservoar. Hållbarheten påverkas av materialet i reservoaren och i vilken grad överföringen skett antiseptiskt.
Så långt jag vet har det gjorts enstaka tester som visar på upptill 7 dagars hållbarhet vid simulerad användning i vissa pump/37 grader men det är långtifrån ett antagande som kan gälla under alla omständigheter. Att förvara en fylld reservoar i rumstemp där inget konserveringsmedel ännu adsorberats till plastslangen kan tänkas vara mindre tufft för insulinberedningen. Om man förvarar reservoaren i rumstemperatur så börjar man antagligen nagga på den hållbarhetstid som den kan användas i pumpen enligt pumptillverkaren.

Den korta sammanfattningen enligt mig är att någon reserv ampull i kylen åt gången kan vara klokt men inte en massproduktion.”

 

Så nu vet vi VARFÖR

wpid-wp-1411101479283.jpg

 

 

 

 

2 thoughts on “Hur förvara insulin till pumpen ?

Kommentera

