mHealth dag 15 ”Allt går och det som inte går- går också”- cykla 2450 km med diabetes typ 1

”Anders, jag kommer orka, jag har bara 20km kvar nu- åhhh vad jag önskar jag kunde ringa dig här på jorden”

wpid-dsc_4192.jpg

Sista pausen före ankomst till den stora diabeteskonferesen EASD i Wien efter att ha cyklat från förra årets konferensort- Barcelona- 245 mil bort.

Diabetes typ 1. Högt blodsocker under vila 31,5. Högt blodsocker under cykling 22,5. Lågt blodsocker under cykling 2,8.  Min ”Contessa”  dvs min splitt nya Scottcykel- köpt två dagar före avresa. Ösregn, dvs + 5 gr varmt, tokvärme, + 34 grader. Motvind. Först fötter som domnar bort i stickningar, sen en rumpa som gör att en babians rumpa klassas som vacker…. Tappad känsel med svaghet som följd i händerna. Dagar som börjar före kl 6, ut och cykla 9-12,5 timmar. Ont, värk, hopplöshet- kommer jag ALDRIG fram? Varför cyklar jag så långsam? Rädsla för magsjuka, rädsla för att Adam ska säga” lets call it a day Josefin” och lyfta mig av banan. Mer skavsår, så varje del av sittbenet svider, skaver, gör ont. Iskalla utförslöpor på 20 km och lika svettigt heta långa uppförbackar ( även de på 20 km!)Vikt infusionsetsnål= inget insulin. Matthet. Sömnbrist. External iliac artery occlusion dvs enorma problem med mitt lår och vad pga blodkärlsproblem

Gemenskap. Glädje över att vara utomhus, över att röra sig. PERFEKTA blodsockerdagar. Lösningar som tex mer insulin ger mer mat som ger KRAFT. Dubbla cykelbyxor. Uppmuntran från andra diabetiker och från er läsare !

Underbara naturscener, vackra historiska byggnader. Att orka mobilisera pannbenet att trampa ETT tag till. Härliga skratt om hur läkaren ville lägga in oss på sjukhus eller ge oss dropp pga låga och höga värden. Ljumna vinder, värmade sol, svalkande skugga. Perfekta blodsockerkurvor. CGM, pump och pennor, hjälpa varandra till bäta prestation.
20 cyklister lämnade Barcelona 30 aug. Ingen har fått någon skada, några cyklar har fått sig några smällar. Av oss 20 är ca 60 % diabetiker typ 1. 4 cyklade SAMTLIGA sträckor, dvs varenda millimeter och kanske, framför allt varenda millimol! En kroat, en britt och TVÅ svenskar; nämligen Fredrik och jag!

Rubin Medicals VD Karl-Johan Öhman, Fredrik och jag i mål vid kongresshallen i Wien.

Rubin Medicals VD Karl-Johan Öhman, Fredrik och jag i mål vid kongresshallen i Wien.

 

NovoNordisk:s VD Klaus Langhoff Roos fick jag syn på utan för kongresshallen och han insisterade på en "selfie"

NovoNordisk:s VD Klaus Langhoff Roos fick jag syn på utan för kongresshallen och han insisterade på en ”selfie”

 

Anders – du har rätt- lyckliga jag har ju bara sockersjukan!

Josses järnvilja!

 

13 thoughts on “mHealth dag 15 ”Allt går och det som inte går- går också”- cykla 2450 km med diabetes typ 1

  1. Bra kämpat! Att du bara orkar kämpa med alla ”utmaningar”, såsom högt/lågt bs, skavsår i ”rompen” etc. Jag både imponeras och inspireras av din envishet. Vi har ju bara sockersjuka.

  2. Wow, grattis! Vilken resa – tack för att du delat med dig! Jag laddar inför cykelresa i Italien i oktober och har läst med skräckblandad förtjusning. Hoppas du får välförtjänt vila nu!

Kommentera

