mHealth dag 11- ” våga ta mer insulin Josefin”säger Peter Adolfsson/dubbla cykelbyxor

Våga ta mer insulin till frukost Josefin, du behöver mer kolhydrater än normalt om du ska kunna PRESTERA!

Orden kommer från Peter Adolfsson, läkare och, anser jag, Sveriges duktigaste expert på träning och typ 1 diabetes. Selma Spa har ett träningsläger för vuxna typ 1 diabetiker jag varit på. Då ville jag inte lyda – jag satt där och åt helst bara ägg och bacon. Kh stigningen gör att jag mår illa- om den går snabbt, således är egentligen inte tex godis någon hit. ( Det tog mig 2 år att erkänna för mig själv att jag mår illa av godis, så vad gör det då för ett barn? )

MEN när jag tränar på det viset som jag gör kan jag äta det mesta utan att det påverkar för mycket- såvida jag ska cykla vidare inom 10 min. Uppför och ligga på rulle med hög kadens kräver mest.  [ Ligga på rulle innebär att cykla bakom någon och trampa runt pedalerna fort fort].

Det som funkar bäst för mig( OBS DETTA GÄLLER MIG, TA DET INTE SOM ETT RÅD) är bananer, choklad, kex och annan frukt. Rent godis har jag en tendens att ” moffla” i mig för mycket och BS blir över 15- och prestationen sjunker.

I morse ”vågade” jag ta mer insulin till frukost- dels för jag var lite hög, dels för att jag ville testa att dricka sportdryck efter ett par timmar för att få KRAFT att orka cykla fortare. Det funkade 🙂

Efter en dryg timme, ca 15 km kom de andra ikapp mig och jag lyckades orka ligga på rulle i drygt 30 km. Enda problemet var att jag var grymt kissnödig!

Idag har jag kört med dubbla cykelbyxor efter tips av en tjej hemma. Jag har MASSOR av Assos kräm och det har också funkat- dvs såren är inte värre.

På natten har jag en fet salva och tvättar med ringblomstvål. Arnicasalvan – även den från Medevi har jag för att mjuka upp fötterna.

Imorgon kommer bli tufft- Adam kom nyss och varnade mig. Två berg med höjdmeter på 650 och 950 m väntar. Tufft. Jag ska testa flytande socker från Diabetic Design i morgon. Ombytelse förnöjer och jag är trött på geler. I morgon kommer snabb energi behövas,kolla banprofilen! Sockret har skruvkork vilket är smart- då kan jag ta en mindre mängd om jag vill det.

Glad i eftermiddags när jag var klar för dagen!

Kommentera

