mHealth dag 9-10, teamläkaren säger” Josefin behöver läggas in på sjukhus”/ problemlösning på HÖG( 22,3) blodsockernivå/ så känns högt bs

I förrgår susade jag nerför berget, 20 km utförslöpa och trots sittbenssår kändes det underbart. Senare på dagen kämpade jag hårt för att få kraft- varje eftermiddag efter 8 timmars cykling blir jag matt.

Igår morse, dag 10 började jag cyklingen storgråtandes – jag gick ut först av alla eftersom en flack rutt på 194 km väntade. Jag är dålig ( även på!) flack bana och hoppade på att kunna ligga på rulle. Det innebär att jag ligger i baksuget på cyklisterna framför mig. MEN Garmin tog fel väg och efter 4 km fick jag vända och köra tillbaka till hotellet. Väl där blev jag halvt hysterisk då jag insåg att alla hunnit cykla iväg. Adam, fina lugna Adam försökte lugna mig. Go at your own pace- I will catch you later and help you. Adam är 10 år äldre än mig och har cyklat Race across Amerika på 4 mannalag och blev 3a – han lär mig massor om cykling.

Men jag cyklade ändå ut( på rätt bana) bölandes och blängde argt på CGMen. Nope, BS på 6,2 så jag var bara ( redan) trött och arg….

Men jag cyklade ut i sommarluften, 22 gr varmt och körde genom ett  jordbrukslandskap med vindruvor, tomater, fruktträd och jag lugnade ner mig. Reggiolo som området heter drabbade av en jordbävning för mågra år sen- många tomma hus.

Det blev varmare och hela kroppen gjorde ont- rumpan, händer och fötter. Dessutom började jag känna mig vansinnigt trött- så där trött som man kan bli när man kör bil sent på natten. ( Man vill bara sluta ögonen och sova men provar att skaka på sig själv, spela hög musik, veva ner rutan- ja ni vet)

CGM visar på 15,7 och pil snett uppåt. Jag har sen tidigare ökat basalen ( OBS,  ta INTE hur jag gör så råd, jag bara berättar om hur jag gör!) , duttat lite insulin för att INTE bli hög- det går åt mindre energi på flacken än i bergen men för att undvika dippen på sen em ville jag testa detta.

Men BS steg och steg- mätte och mätaren sa 19,5. Hela kroppen kändes som bilkörning kl 4 på morgonen i sirap. Adam Kim i fatt mig och jag fick ligga på rulle. Mätte igen efter 15 min. 22,3 ! Blä!

Dags för plan B, C och eller D. Som diabetiker bör man alltid ha lite alternativa scenario. Tidigare i veckan har jag kört med dubbla infusionset om ett skulle glida ut men nu hade jag ett i bakfickan.  Jag hade tom fått med mig en spritservett:-)

Men som någon här sa- aldrig är det så svårt som när man bara har en chans. Men jag satte infusionsetet, duttade och Adam sa, ska vi vänta lite här? Nope sa jag, vi fortsätter sakta.

Jag mätte igen efter 15 min- fortfarande hög och jag KÄMPADE när vi cyklade vidare- kunde trots allt snitta 27 km/ h.

Adam sa” vi ska inte berätta detta för läkaren- då kommer han vilja lägga in dig på sjukhus!”  Teamet läkare kan nämligen ( surprise!) inget om diabetes typ 1!! I förrgår när jag var låg och storgrät ( 2,8) hade han blivit arg och sagt att jag borde blivit inlagd” man kan ju bli medvetslös om BS ligger på 2,8″

Men Adam hade sagt, nä jag gav Josefin ett par gel och efter ett tag piggnade hon till!  Han är bra han, Adam

Tillbaka till gårdagens höga BS. Jag hade en penna i cykelväskan men den var gammal. Jag hade även en Daile Dose. DD är en minispruta som man kan pumpa upp insulin från pumpen. Mindre bra är att jag har aldrig provat det. Jag sa till Adam” tror du ” Lennart” [ fingerat namn] har lämnat lunchstället? Han har pennor.

image

Vi hade nu 7 km kvar och jag kämpade vidare. På CGMen ser jag att det nys infusionsetet funkat!! BS sjunker!!! Wohoo!

Vid tillfälle ska jag fråga Peter Adolfsson varför det känns lättare att träns med ett BS på 15 som är sjunkande än stigande- värdet är ju detsamma.

Läkaren sa till min rumskompis i förra veckan” har du ofta låga värden” ? Hon sa ja. Han undrade varför?!!! Han sa ” varför behåller du inte dina nivåer mellan 4-8?”  Suck!!! Adam kan mer om oss och våra värden än vad läkaren gör!!!

BS sjönk, till lunch hade jag 7,3 , åt tre bitar pizza som effektivt åts upp i backarna. I vackra Padua stannade Adam och jag för en glass och sen kunde jag snitta 27 på rulle de sista 48 km!!!

image

WOHOO! Happy days! Idag är det vilodag och jag ska rösta!

Jag vill betona att jag är ej en medlem i Team NovoNordisk- alla åsikter är mina egna.

4 thoughts on “mHealth dag 9-10, teamläkaren säger” Josefin behöver läggas in på sjukhus”/ problemlösning på HÖG( 22,3) blodsockernivå/ så känns högt bs

  1. ” varför behåller du inte dina nivåer mellan 4-8?” –> Dubbel suck!!! Tröttsamt att en läkare kan vara så oförstående, nästan så man tror han sa det som ett dåligt skämt.

Kommentera

