mHealth dag 4 Montpellier- ”Det är inte lätt men det är rätt”

Helena Seger sa nyligen i en intervju om hur det är att leva med Zlatan Ibrahimovic” Det är inte lätt men det är rätt”

Igår fattade jag ett beslut- jag bestämde mig för att lämna Team NovoNordisk. TNN är ett helamerikanskt företag med syfte[ min tolkning] att inspirera och utbilda och uppmuntra diabetiker till idrott. De har flera globala lag; ett proffscykellag, ett ungdomslag, ett diabetes typ 2 lag och ett triathlonlag. TNN hittade mig via Facebook efter Öppet Spår i vintras.

Ett medlemskap innebär bla ett årligt träningsläger någonstans i världen, bidrag till startavgift och träningskläder. I gengäld ska jag hålla upp till fem föredrag om året hur det är att vara idrottande diabetiker.

NovoNordisk är ju som ni vet ett läkemedelsföretag. Eftersom TNN har dem som huvudsponsor innebär det att som medlem i TNN får man inte

beskriva allt hur träning upplevs som diabetiker typ 1.

Jag får därför inte lov enligt kontraktet att nämna högt eller lågt blodsocker, hur det känns i kroppen, nämna produkter eller visa bilder tex på min Animas Vibe. Allt jag beskriver kan enligt läkemedelslagar tolkas som mediniska råd- dvs även att byta batteri i bsmätare är ett medicinskt råd.

MITT problem är dels att min blogg handlar inte om långdistans och diabetes om jag inte skriver om diabetes typ 1 och framför allt
För att jag ska se en mening i att få diabetes typ 1 vid 36 års ålder vill jag försöka inspirera andra att idrotta.

Jag vill poängtera att NovoNordisk Sverige har gjort att de kunnat för att hjälpa mig. Men regler är ju regler. Därför tackar jag Team NovoNordisk så jättemycket för att jag erbjöds chansen att vara med! Thanks TNN!

Men nu är jag själv igen och ska göra mitt bästa för att inspirera er. Ştort och varmt tack till alla er som stödjer mig i detta val. Det var inte lätt men det känns rätt!

Natten var lugn och jag vaknade på fina 5,6. Perfekt tänkte jag lite för fort, för när jag skulle äta frukost kände jag mig konstig. 1,9! Så det blev jucie, ägg och croissant med Nutella utan insulin till frukost. Idag har det blåst 10-15 m/s + 30 grader varmt. När det var dags för lunch 84 km senare var jag låg igen= mer mat utan insulin. Som ett brev på posten blev jag hög när jag hade 20 km kvar. Felaktig korrigering gjorde mig sen låg…. Vid hotellet 18,45 ( började cykla 7,45) hittade jag inte till mitt rum.

Har du kollat bs sa Chris, läkaren. Det visade sig att jag trodde jag skulle bo i 101 ( som inte fanns) men jag hade 111…

Annars har vi cyklat förbi kulturella orter tex Arles där Vincent van Gogh levt, Avignon, medeltida stadskärna som fick mig att tänka på min bror som älskar sånt och min syster som bott i Visby.

I morgon blir det berget Monteux!

image

Chateaux de Baux slott från medeltiden

image

Monteux- med på Tour de France…

One thought on “mHealth dag 4 Montpellier- ”Det är inte lätt men det är rätt”

  1. Då förstår jag din frågeställning häromdagen och tack för att du gör ditt val. Min dotter på åtta år tycker du är fantastisk. Hon kämpar på med sin träning och sitt blodsocker.

Kommentera

