Hur få MOTIVATION att LÅNGDISTANSTÄVLA och träna ! 2 x racerapport

Jag får fortfarande gåshud när jag minns känslan och när jag vrålade till publiken ” JAG KOMMER FIXA DETTA” . I helgen var det Ironman i Kalmar, triathlontävlingen där  du simmar 3,8 km, cyklar 18 mil och sedan springer en mara. 

Det är drygt tre år sen jag gjorde blev en IRONMAN. I söndags väntade ett vanligt träningspass på landsväg och regnet hängde i luften. Jag hade bestämt en en kompis att vi skulle cykla långpass men när jag väl ville att vi skulle ge oss ut fick jag höra att ” Nja, jag vill inte ut när regnet hänger i luften, jag hoppar ida. Jag är en solskenscyklist dvs cyklar bara vid bra väder. ”  Tror ni jag ställde in MITT pass?  Nä, jag försökte istället motivera mig varför jag skulle ut i regnet ENSAM och träna;

  • för att ha så bra bs som möjligt är det bra om jag rör mig varje dag på ett eller annat sätt
  • pga mina blodkärlsproblem vill mi läkare att jag ska röra på mig så mycket som möjligt- destp större chans är det för en lyckad operation
  • Min mp3spelare från mHealth som Ander-Alvar fixade åt mig  i fjol har återuppstått från de digitalt döda!  Jag tvättade ju den i höstas av misstag men upptäckte till min enorma glädje i helgen att den funkar igen tror 40 grader med Via i en timme !!!
  • Om jag kortar ner passet till ”flåsettor” dvs intervaller kan jag köra ett kortare pass

Så jag drog ut på slätten utanför Lund och körde 5 intervaller rakt mot vinden och sen 3 med och kom hem och var så himla nöjd med mig själv! Jag trotsade både min kropp och vädret. HA!

Det viktigaste är ju inte hur mycket man tränar eller rör sig utan ATT  man gör det. En person som inte rör sig alls idag och vill komma i form kan ju tex ut och gå promenader. Min kompis Magnus skrev till mig ” Brorsans hund är jätteglad numera för sen jag fick diabetes lånar jag den, tar med mig bs-mätare och enerig och är ute och går rätt ofta. Hunden är överlycklig”

Helgen har ju varit full av tävlingar; fridrottsEM, Cykelvasan, Midnattsloppet, Ironman Kalmar och ett helt gäng till. Jag vil lyfta fram två tjejer som verkligen har KÄMPAT  var och en på sitt sätt i helgen;

Joanna: God morgon! Jag har typ 1 sedan snart 1år och 10månader, igår klarade jag min största utmaning hitintills i livet och speciellt med diabetesen – jag genomförde en Iron Man!! (3800m simning, 180km cykling och 42km löpning). Jag klarade det långt under min måltid på 14timmar och gick i mål på 12h32min! Så nöjd och glad!! Jag hade turen att få ha cgm under loppet vilket var guld värt! Jag hade också turen att jag glömde ta långtidsverkande på morgonen, tur säger jag för att bs höll sig perfekt mellan 6.5-9.5 under hela loppet! Med det här inlägget vill jag bara visa att allt är möjligt med den här dumma sjukdomen, vi kan alla KLARA AV vad fasen vi vill!!

Jag ser många likheter mellan mig och Joanna. Själv var jag 15 månader i min diabete när jag gjorde IM, vi har i princip samma tid, 12.32 rep 12.30 .Joanna är en KUNG på att simma , hon hade 5e (!!!!!) bästa tiden av alla damer upp ur vattnet! GRYMT BRA JOBBAT!

Läs mer om Joannas och hennes magiska lopp på hennes blogg http://www.sweetbynature.blogg.se

Pernilla: Igår var det dags för Midnattsloppet i Stockholm. Mitt fjärde raka. Folkfest och fantastisk löparglädje. Jag misslyckades dock totalt, vilket inte hänt förut. Efter 5 km fick jag ett blodsockerfall som jag aldrig hämtade mig från. Hade en plan att starta med bs kring 10-11 och sänka basalen till 60% för att uppnå det. Två timmar innan i bilen dit visade både mätare och CGM 17 med två pilar upp. Panik. Jag åt vid 18 och hade fortfarande aktivt insulin i kroppen. Tog inte mer än vad pumpen föreslog och det var först inget, 0,6, 1,6 etc. Väl framme hade det sjunkit till 14 och jag beslutade att sänka basalen enl plan (men 1 timma innan nu). En kvart senare rusar bs nedåt med 2 pilar, äter druvsocker. Stannar så att jag startar loppet på 6,7 i bs. Efter 5 km kraschar det, mitt i ett härligt lopp. Pilar nedåt, pump som skriker, lågt blodtryck. Trycker i mig druvsocker och Energygel 50 g. Tvingas gå till nästa vätskekontroll. Dricker sportdryck. Ingen respons. Så fort jag försöker jogga blir jag yr och spyfärdig. Tvingas sakta släpa mig/gå i mål. Väl där 6,4 i bs och groggy av all glucos. Fick ändå inte ens rekyl. Besviken och matt försökte jag svälja förtretet och analysera vad som gick fel?? Delar med mig den bittra erfarenheten för att höra hur ni gör eller skulle ha gjort. Som sagt 3 år har det funkat utan problem.

Jag tycker Pernilla har gjort ett grymt starkt lopp, trots jätteproblem med kroppen så fullföljde hon!  Jag tänkte på Anders Gyhlenius när jag ser Pernillas prestation. Vilken KRAFT du har att fullfölja Pernilla!  Sist jag lade ut en racerapport så hittade Anders-Alvar mig och det är bland det bästa som hänt i mitt diabetesliv. Jag hoppas att du kan se ditt lopp som en erfarenhet rikare nu och att du nu byggt upp ditt pannben lite till!

BRA JOBBAT TJEJER!

 

Powered by insulin- det är väl EN  drivkraft. Vi kan också!

Powered by insulin- det är väl EN drivkraft. Vi kan också!

 

Denna text ovan är min egen formulering och med tillstånd av Joanna och Pernilla har jag publicerat deras texter.

 

 

 

Kommentera

