Ilac artery compression- SURT- tack och lov INTE diabetes typ 1 relaterat!

”Josefin, röker du”?  Min läkare tittade på mig och jag blängde tillbaka. ”Nej, det gör jag inte, som idrottande diabetiker  är väl det det dummaste jag kan göra?”  Min diabetesläkare har sagt att det dummaste man kan göra som diabetiker är att röka, då tar man verkligen inte ansvar för sin diagnos. ”Jag måste fråga” sa min läkare urskuldande.

Bilden nedan är inte blixtar på en mörk himmel. Det är min kropp ni ser. Kroppspulsådern går ner i var sitt ben och ser ni felet? Det saknas en bit i ena benet, det saknas TIO CENTIMETER!  10 cm av mitt huvudblodkärl som går ut i benet har fått stopp. Min första fråga var ”Har detta med att göra at jag har diabetes typ 1 ”? NEJ sa min kärlkirugläkare, det har det inte för du är för aktiv och du har haft diabetes för kort tid och alla andra blodkärl är jättefina. Men här är alltså svaret till varför jag haft och har så ont i låret och på senare tid öven i vaden. Jag får helt enkelt inget blod ut i låret, benet, vaden. Kroppen försöker lösa det genom nya blodkärl men den har inte orkat och kommer inte orka.

Stora kroppspulsålder som grenar ner sig i benen

Stora kroppspulsålder som grenar ner sig i benen

 

Min läkare som blev två på SM i triathlon i sin åldersklass förstår mig när jag säger att jag vill träna.  ”Du ska fortsätta träna och i vinter ska vi operera dig.” Det innebär att låret kommer öppnas upp, en komplicerad operation som gör att jag måste ligga inlagd i ungeför en vecka och sedan har en rehab tid på 1-6 månader. Det går inte att garantera att låret blir helt bra och ev kommer jag få ett konstgjort blodkärl.

Elitcyklister som cyklar över 2000 mil om rådet kan ibland få denna diagnos, ”ilac arety compression”. Men jag är ju ingen elitcyklist!  Min läkare kan inte fatta att jag har gjort Vättern när blodkärlen ser ut som de gör. Det är surt att få diagnosen men samtidigt en lättnad- nu vet jag åtminstone vad som är felet. Jag vet också att jag sköter min diabetes bra och att blodkärlsskadan inte har med diabetes typ 1 att göra. Det är bra.

9 thoughts on “Ilac artery compression- SURT- tack och lov INTE diabetes typ 1 relaterat!

  1. Har du haft problem länge med smärtor i benet.
    Själv gjorde jag illa mig för tre år sedan en vriden fraktur i underbenet,
    Slet loss främre korsbandet också.
    Har tränat o tränar fortfarande hos sjukgymnast för smärtor och för att stabilisera
    Min rygg som tagit stryk av felbelastningar under skadetiden.
    Just nu känns det som läkarvården inte tänker hjälpa mig mer…klarar bara att jobba 5-6 timmar sedan blir
    Värken olidlig, när jag läste detta inlägg började jag fundera om det kan vara en kärlskada i benet o därav smärtan.

  2. Josefin! Du är grym och detta kommer att ordna sig. Gott mos att du fått reda på vad det är och tänk vad du genomfört trots detta. Heja dig. För mig är du en stor förebild och diabetes typ 1 är inte ett hinder….. Tack för att du delar. 🙂

    • Hej Anneli! Tack, vi får hoppas attdet blir bra efter operation. Jag har ju 230 mil framför mig, när jag besätmde mig visste jag ju inte att det var så här illa + att jag har ju tränat+ att min läkare säger det är bra att träna.

  3. Jisses Josse, vilken smärta det där måste orsaka vid träning :O (ischemisk smärta är inte o leka med) Vilket järnvilja du har som har trampat dig igenom med det där! Skönt att det är upptäckt och att du kan få det åtgärdat! Hoppas du får en skön semester btw =)

Kommentera

