Vad äta som tränande diabetiker typ 1?/ ”förnedringsbacken”

Vad äter du som tränar så mycket och har diabetes typ 1? Den frågan får jag rätt ofta.

Efter debut maj 2010 gjorde jag första veckorna precis som läkaren sa för att kort därpå övergå till LCHF-kost.
I samband med att jag träffade Peter Adolfsson och Stig Mattson på Selma Spa i januari 2012 fick jag förklarat för mig hur viktigt det är med kolhydrater- rätt sorts kolhydrater.

För er som känner mig vet ni om att jag är envis som synden. Efter Ski Team NovoNordisk och Öppet Spår ger jag doch LCHFkost korgen- visst går det att långdistansidrotta med diabetes typ 1 och LCHFkost- men prestationen och resultatet blir bättre med kolhydrater. Jag kan ju direkt jämföra årets Öppet Spår med tidigare års Vasalopp- kroppen mådde så otroligt mycket bättre i år och framförallt var återhämtningen något helt annat!  Jag var SÅ mycket fräschare i år än tidigare.

Just nu för jag en dialog med Peter och Stig för att göra kroppen redo inför mHealth. 30 aug till 15 sep ska jag cykla 230 mil- Barcelona- Wien. Jag behöver äta mer proteiner och få ett jämnare tillflöde av kolhydrater.

Idag har jag cyklat med ”MTB-Fredrik” på min nya cykel när han sprang. MTB är en riktig utmaning för mig. När jag simmar, springer och kör rullskidor vet jag ungefär vad väntar och kan äta efter det. På MTB har jag ingen aning om vad som väntar runt kröken. Blir det en flack grusväg eller en brant skogsstig med stenar och rötter? Det senare kräver att jag har en bra mängd energi i kroppen. Därför har jag stor nytta av att cykla där andra vet vilken terräng som väntar.

Ett parti var SÅ brant att han fick PUTTA på min rygg för att jag skulle klara av backen… Jupp förnedring är ordet 😉

image

Som ni ser är det stenigt, brant och klurigt och denna backen var ingenting mot ” förnedringsbacken” . Men jag blir modigare för varje gång och en dag ska jag fixa den där backen -tro mig 🙂

Kommentera

