Sommarens vanligaste fråga; ”Vad har du på armen? / CGM -sensor och nu vill jag veta vad landstingspotitiker vet om diabetesvården!

”Varför har du plåster med en sak i  på armen ”? Min kompis 5 år gamla son tittade nyfiket på mig igår.  ”Jo” sa jag, ”jag har en nål som går in i min kropp och den hjälper mig att må bra, jag behöver medicin” .

Det är väl sanning med modifikation,men hur sjutton förklarar jag för ett barn om diabetes typ 1 som inte har det själv och är drygt 5 år gammal. Hans far, min löparkompis (vad annars? ) frågade mig desto mer, familjens katt hade nämligen diabetes [tror katten inte finns längre].

Jag förklarade; ”jag har en sensor in i kroppen som via blåtand trådlöst överför mitt glukosvärde till pumpen” och slet upp pumpen ut  klänningen, jag har ju den i bhn. Wow , fantastsikt vilken teknik sa min vän” så du kan se hur ditt värde ser ut just nu ?”

Jo det är fantastiskt!  Vad är en CGM? Jo det är (C) Kontinuerlig Glukos Mätning som mäter glukosvärdet var 5 minut i min subkutana fettvävnad och rapporterar det till pumpen (alt en extern mottagare). Det finns två sorter, Dexcom som jag använder som funkar med Animas Vibe alt till en extern handenhet och Minilink som funkar med Medtronics pump.

Min CGM  har gett mig livet tillbaka (tillsammans med pumpen) och därför bryr jag mig inte en sekund om att den syns väldigt tydligt på min arm.  Således får jag ofta frågan, ”vad är det du har på armen?”5åringar är smarta,min kompis son såg att det inte bara var ett plåster utan att det satt något i plåstret- sensorn.

"Plåster med en sak i "- CGM Dexcom med Leukoplast tejp runt om

”Plåster med en sak i ”- CGM Dexcom med Leukoplast tejp runt om

Tyvärr är det väldigt olika tillgång till CGM- beroende på var i landet man bor och vad man har för läkare. Region Skåne tycker inte jag är värd en – jag har ju bra Hba1c ändå. Min läkare ger mig en om året, om jag kör Vasaloppet.Region Skåne vet nog inte så mycket om livskvalité eller åtminstone inte politikerna som bestämmer inom Region Skåne.  SÅ NU ÄR DET DAGS ATT FRÅGA VÅRA KÄRA POLITKER VAD DE VET OM DIABETES TYP 1! DET ÄR JU VAL I HÖST!

Därför behöver jag er hjälp! Snälla maila mig frågor jag ställa till Region Skåne politiker om diabetes vården! (Många av er bor ju i andra landsting men snälla jag ber om er hjälp ändå! Det  vore väl intressant att veta hur mycket våra politiker som bestämmer över vår livskvalité egentligen vet om diabetes typ 1 ?

Vet de skillnad på diabetes typ 1 och typ 2? När får man vilken sjukdom och varför ? Vad kan en känning och koma ge för konsekvenser? Vem får pump och varför ? Snälla snälla ni, maila mig på josefinpalmen@hotmail.com och skriv ”Diabetes Val 2014” i rubriken så LOVAR jag er att jag ska ta med era frågor ut till alla partier och se vad de svarar.  (Har ni inte möjlighet att maila går givetvis bloggen eller Facebook också bra, så ska jag försöka spara dem)

Svaren kommer på bloggen före valet 2014. Då kan vi ju se hur kompetensen är- det är ju vårt välmående de ekonomiskt bestämmer över!

Sommarens vanligaste fråga- vad har du på armen? Vet en landstingspolitiker det?

Sommarens vanligaste fråga- vad har du på armen? Vet en landstingspolitiker det?

 

Kommentera

