Alvar och Josse firar 2 år-min diabetesmotivation och inpiratörsfaktor no 1- Men Alvar is no more!

I dagarna är det två år sen mitt diabetes-liv förändrades- då kom Alvar in i mitt liv. Han ändrade livet för mig för han ändrade min egen mentala inställning till diabetes typ 1. Under det första halvåret tror jag vi hade kontakt i princip varje dag. Jag fick ringa och gråta ut min vrede, min frustration och ställa alla mina miljoner frågor. ( Tänk att man kan öppna sig så för en människa man aldrig träffat, nu efter två år har vi träffats fyra gånger om jag minns rätt) Han hade alltid tid och gav mig alltid uppmuntran. Alvar sa (och säger fortfarande) alltid rätt saker; ge ALDRIG insulinråd, det är individuellt, kom igen nu Josse du har bara diabetes och det är en del av dig OCH han blev och ÄR mitt största mentala stöd i mina idrottsutmaningar.

Alvar sa den finaste av de finaste meningar jag någonsin hört; ” jag om någon uppskattar vad du gör för jag är precis som du; långdistansare med diabetes typ 1. ”

Det enda Alvar inte stöttade mig i till 100% var Border-to-border. Vet ni varför? Nä inte pga diabetes typ 1 utan pga” du har för lite snöträning” – och det hade han ju rätt i!

Eftersom Alvar gav ( och ger även nu) mig så inspiration och stöd så ville jag ge något tillbaka till andra diabetiker- tänk om alla kunde ha en Alvar- så föddes bloggen. Tack snälla du för all kraft du ger mig och tack alla ni underbara läsare!

Med tiden har Alvar fått lite mindre betydelse- jag har lärt mig enormt mycket på dessa två år. Det är ju positivt! Numera har jag diabetesfrågor ibland men det kan lika gärna röra träning – det har vi ju också gemensamt

Bland har jag satt Alvar i kontakt med andra diabetiker och dess anhöriga- han har ju haft diabetes typ 1 sen 1976 och var tre år när han fick diagnosen. Han är ju idag en fullt frisk fin trebarnspappa som håller på med en svensk klassiker för fjärde gången. Alvar har sagt till en av mina kompisar att” mitt diabetesliv var väldigt lungt innan jag kom i kontakt med Josefin……”

När Alvar körde Öppet Spår i vintras fick han syn på Veronica( som jag cyklade mHealth med) Han presenterade sig med för och efternamn meny, Veronica reagerade inte. Då sa ”det är jag som är Alvar” – då sken Veronica upp. Alvar heter nämligen inte Alvar! Eftersom ”Alvar” levde ett anonymt ”diabetesliv” döpte jag om honom lite.

När jag smsade och bad om en bild till detta inlägg fick jag tillbaka ett medddelande som löd:

”Dags att publicera bild och namn. Alvar har fullföljt sitt uppdrag känns det som … Alvar is no more…. Men om det krisar vet du var Anders finns!” 🙂

Alvar alias Anders Bexenius

Alvar alias Anders Bexenius

 

Tack Anders- fina du- som vanligt har du rätt- jag behöver inte Alvar mer (tror jag!) men jag är så glad för Anders!

Kommentera

