Trasigt växelöra- 20 000 kr eller gratis?

Jag stirrade ner på cykeln! Den var ju i flera bitar! Den var ju sönder!

Igår sken solen och jag frågade MTB- Fredrik om vi kunde ut och cykla. Han har ju två cyklar och jag har ingen så det är ju praktiskt, haha. Han köpte ny cykel i våras och när jag fick provcykla den frågade han vilken jag tyckte var bäst och förväntade sig nog att jag skulle säga den nyinköpta. Nope sa jag, den gamla för den får jag ju låna av dig 🙂

En MTB- cykel (mountainbike) står på inköpslistan men jag måste hålla fler föreläsningar först. Sen kan jag även föreläsa om moutainbikecykling och diabetes! Det skiljer sig från landsvägcykling -jag har insett att för mig måste BS vara högre vid mtb för jag måste hålla fokus på vägen. I skogen finns det stenar, rötter, grenar och lera som inte finns på landsväg!

Igår körde jag in i en gren( antar jag) som knäckte växelörat dvs den del som håller ihop växeln och själva cykeln!  Fredrik började mecka, tog fram ett multi-verktyg och skruvade isär kedjan,  tog bort växelörat och satte ihop cykeln utan växlar. Allt under mina sjuttioelva frågor och intresse. Till slut fick jag cykla hem den nya cykeln och han den gamla. Under passet åt jag en bar, BS 4,5- 8,3.

image

3 thoughts on “Trasigt växelöra- 20 000 kr eller gratis?

  1. Hej Josefine! Får jag fråga vilken typ av skärmar du har till din landsvägscykel? Jag har precis köpt mig en hybridracer från Nishiki, utan skärmar till, och insåg att det hade nog varit bra med skärmar om jag ska ut och cykla när det regnar också. Tack och tack för en bra blogg! Hälsningar från Emi, också en typ etta 🙂

Kommentera

