Idag är det födelsedagskalas på himlens grönskade ängar…och jag hedrar Anders genom att simma över Öresund

”Jag vet han hade gillat det , han är säkert med dig ” skrev Karin, Anders fru idag till mig på Facebook, hon hade sett mitt inlägg;

Idag är det födelsedagskalas i himlen och du fattas oss på jorden Anders. Men ikväll ska du vara med mig (inne) i mina armar (och lite ben behövs nog med) !

Anders 2 aug då Anders, hans son Kalle och jag simmade över Öresund

Anders 2 aug då Anders, hans son Kalle och jag simmade över Öresund

Ikväll åkte jag och en vännina med familj över till Danmark med Kapten Per. Samma kapten med besättning som hjälpte Kalle, Anders och mig i fjol. Per kan Sundet utan och innan och jag litar till honom på 110 %. Det blåste på rätt bra när vi åkte över till Kronborg Slott och jag tänkte detta kommer bli jobbigt. Som vanligt hade jag lagt pumpen brevid CGMen under våtdräkten på armen- då har jag täckning även i vattnet. Bs hade legat jämt och fint runt 5-6 under hela eftermiddagen och på vägen över åt jag en diabetesbar och en vanlig bar. Bs innan jag hoppas i var 8,3.

Idag simmade jag med Elis ,14 år. Sedan jag kom i kontakt med honom 2008 har jag tänkt att jag skulle vilja simma över Öresund med honom. Han är MYCKET  duktig på att simma, men är dock inte van vid OW (open Water dvs öppet vatten) och vid våtdräkt. Men det märktes inte- närhelst jag tittade på honom under simningen gång tyckte jag mest han simmade bröstsim eller låg på rygg och flöt 🙂 .

Idag försökte jag tänkte mer med stategi när jag simmade. Jag ställde CGMen till att pipa vid 5 och tänkte äta var 20-30 min. Efter 30 min ropade jag att jag ville ha en banan av följebåten, på vägen till den började CGMen att pipa!  Efter 30 min till åt jag fyra Gluco Tabs med hallonsmak ( rekommenderas varmt att sila mellan tänderna med Öresundsvatten….) och ytterligare 3 efter 30 min.

Halvvägs ut från Danmark sa jag till Elis;  jag kanske kan sätta pers, har simmat på 1.41 ( 2004, i bikini BD, dvs Before Diabetes och som 30 åring…) Vi simmade på och fick möte på vägen;  Kapten Per meddelade båten att vi var där och den finske kapten på båten väjde fint och snällt för oss !

Tack till den finske kaptenen ( på båten bakom oss)

Tack till den finske kaptenen ( på båten bakom oss)

Det var  gott om vågor och mulet väder hela tiden, men så plötsligt för en liten stund var det som att Anders ville visa mig att han såg oss, då öpnnade himlen och solen tittade fram. På våtdräkten har jag Rubin Medicals ”sportpack” tänkt att ha pumpen i ,min sköterska skrev ut den åt mig när jag fick pumpen. Men jag har min vattentäta kamera och gel i den när jag simmar;

Visst måste Anders ha kikat ner på oss och båten genom hålet bland molnen?

Visst måste Anders ha kikat ner på oss och båten genom hålet bland molnen?

När vi har några hundra meter kvar inser jag att vi faktiskt kommer att fixa att gå in på nytt personligt rekord för mig så jag tar i lite extra, det var mer vågor och mer strömmar närmre Sverige denna gången. Elis firar med att simma FJÄRIL  den sista biten. Det är han grym på och det tror jag att Anders hade gillat (Anders gillar fjärilar) . UNDERBART!  Om Anders var med mig ?! ATT han var!

MOT Sverige

MOT Sverige

 

Svenska sidan!

Svenska sidan!

 

Tid 1h 35 minlängd 5720 meter

Tid 1h 35 minlängd 5720 meter

 

Två personliga rekord idag, i morse fick jag veta att jag sänkt mitt Hba1c till 48 !!! WOOOHHHOOOOO!  Så lågt värde har jag aldrig haft tidigare! Så träning och bs-kontroll har ÄNTLIGEN  lönat sig- jag som ätit mer kh sedan Öppet Spår är jätteglad över att jag kunnat balansera bs så bra. Dessutom fick jag beröm av Peter Adolfsson idag och DET är stort för mig!

Där ute i sundet låg jag och nynnade på en låt  av Jens Hult jag hörde i samband med att Anders började springa på himlens grönskande ängar i april;

Gå över ängdernas vissna detaljer
och finn mig inlindad i en filt.
Skrik tills jag hör dig
Om döden nu stör dig
Men du gör precis som du vill

Varje gång skapade sommaren
en plats för dina ben att gro igen
Men nu ska allting skrivas om
du springer inte mer
Det finns en plats där vi kan träffas sen
Och prata om den sista sommaren
Men tills dess ska jag skriva om allt som sker
Nu nalkas våren
Har ingen att gå med
och du gör precis som du vill
Nu vandrar åren
Har ingen att gå med
Och du vandrar runt som en vind
Precis som du vill

Vila bland skogarnas drömlika grönska
Med solen som band runt din hals
I takt med varandra har du och jag andats
Men nu andas du inte alls

Varje gång skapade sommaren
En plats för våra ben att gro igen
Men nu ska allting skrivas om
Vi springer inte mer

Det finns en plats där vi kan träffas sen
Tala om den sista sommaren
Men tills dess ska jag skriva om allt som sker

Nu nalkas våren
Har ingen att gå med
och du gör precis som du vill
Nu vandrar åren
Har ingen att gå med
Och du vandrar runt som en vind
Precis som du vill
Precis som du vill
Precis som du vill

Och visst finns det gånger
Jag tror att jag ser dig
Men jag vet precis var du är

Nu nalkas våren, våren

Har ingen att gå med
och du gör precis som du vill
Nu vandrar åren
Har ingen att gå med
Och du vandrar runt som en vind
Precis som du vill

Precis som du vill
Precis som du vill

 

2 thoughts on “Idag är det födelsedagskalas på himlens grönskade ängar…och jag hedrar Anders genom att simma över Öresund

  1. Härligt Jobbat! Stort Grattis till Många prestationer i samma ”race”! Jag och min man startade i samma grupp som du på Vättern Rundan och hörde Din Glada röst under en stor del av Rundan. Härligt Inspirerande! Du har mycket Gott att förmedla! Om Du tänker simma över Sundet fler gånger och vill ha sällskap av en ”normal söt” tant med snart 20 Klassiker så får Du gärna höra av dig! Jobba vidare på Din inslagna väg! 🙂

Kommentera

