1 mil var 3 timme- går det vid en ålder av 63 år med diabetes typ1?

Minns ni att jag skrev om min löparkompis Thorolf som fick diabetes när han var 58 år ? Ja han fick typ 1 då – inte typ 2!!  Jag har bett honom skriva lite om sitt dygn då han sprang 8 mil ;

 

Tänkte jag skulle förklara här på din blogg det där med att jag sprang 80km i lördags (28/6) .

Jag sprang 80 km på 24 tim! ja men fördelat på 10km var tredje timme under 24timme ! Ultraintervaller kallas det och är ett sätt att få många mil i benen utan att slita för mycket.men ändå få mental styrka för att kunna springa Ultralånga lopp som ibland håller på i flera dagar!!!!! Just detta event i lördags arangerades av Pace on Earth som är ett Löpar par som sysslar med div event bla på facebook se #1milvartredjetimme.

Så här gick det till! första intervallen start kl 0000 svårt att sova innan en tävling som börjar mitt i natten! Mäta (BS) äta! Springa 10km i mörk skog med pannlampa! lite åska, vildsvin skuggor,regn! när jag var klar! mäta dusha äta vila sova kanske, två timmar gårfort, mäta, nästa intervall börjar 0300! fortfarande mörkt då det regnar ganska mycket! Mörk våt skog klaf klafs och regnet ser mycket ut i pannlampans sken! hemma igen klockan är 0400! byta våta klä,der och skor,duscha,mäta,äta, vila går inte att sova,mellan intervallerna skall man skicka bilder,filmer raporter om hur det går !0600! nästa mil skall springas,nu är det ljust och det har slutat regna,fåglarna sjunger!möter rådjur med kid,sniglarna jagar mig,en grävling korsar stigen jag springer på,det är tredje milen nu! Hemma kl0700 ungefär, mäta, äta ,dusha,skicka rapport, vi är 108st som håller på lite här och där i världen och berättar hur det går på facebook mycket pepp och uppmuntran! tiden går fort mellan intervallerna! nu är det dags förmil nr 4! kl är0900! god morgon! möter andra joggare! dom vet int e att jag sprungit tre mil sedan midnatt! hemma ca kl 1000! mäta,äta (frukost) kolla FB !hur går det för dom andra?endel har redan hoppat av! Har sprungit fyra mil nu! ett marathon! lika mycket kvar! sömnbristen börjar smyga sig på!brist på torra skor och kläder! Oj klockan redan 1200! mil fem, god middag! fortfarande pigg i benen men inte i huvudet! hemma ca kl 1300! mäta,äta,känna om några kläder hunnit torka! tiden går fortare och fortare mellan intervallerna, redan dags för mil nr 6! klockan är nu 1500 när jag springer ut! sömnig men benen är ok! folk i byn börjar titta konstigt på mig! vad håller han på med? ute på mil sex börjar inse att jag ”bara har 2mil kvar när jag kommer hem! Ok ! hemma igen ,nästa intervallbörjar om två timmar! nu får jag försöka hålla mig vaken! kl 1800 startar intervall 7! näst sista milen! segt men det går! tankarna i mitt sömniga Jag! påminner mig att nästa mil är den sista! hemma kl 1900 mäta,äta,dusha alla kläder är våta av svett! Mycket pepp på FB inför sista milen,vågar inte sätta mig ner,då somnar jag! har inte sovit på 35 timmar! Kl är nu 2100 !! sista milen! Yihaaa! segt och sömnigt tar jag mig runt den sista milen i snigelfart! Hemma kl 2210! jag har gjort det!

Alla grattar alla! alla är vinnare! varje intervall hade ett tema att rapportera med bilder filmer eller text! En itervall hade temat ta en bild på något intressant du sett på din runda! den vant jag med en bild på en skogssnigelsom följ efter mig hela natten! som pris fick jag ett snyggt löparlinne!

ja så var det det här med att jag har diabetes T1! inga problem BS låg på mellan 9,0 och 4,5! mycket lite insulin använde jag, åt mest flapjacks,bananer och kokosolja ,vatten och kaffe var drycken!

För mig gäller:  Mycket träning ! lite diabetes! Lite träning! mycket diabetes!

Visst är han grym? 🙂

Thorolf springer över stock och sten på Romeleåsen

Thorolf springer över stock och sten på Romeleåsen

Idag är det födelsekalas i himlen och det ska jag hedra på ett särskilt sätt här på jorden. Jag återkommer.

 

 

Kommentera

