Sockertoppen dag 4- ”det finns inga genvägar till toppen”

Robin berättade att han har haft en tränare, Bengt Stattin som sa ” Det finns inga genvägar till toppen

Rullskidspass i morse igen, en timme. Det har blivit ett skönt och avkopplande sätt för mig att starta dagarna på Idre fjäll. Genom att börja dagen med ett rullskidspass får jag oftast ett bra bs som håller i sig oftast större delar av dagen.

Efter frukost och packning kom lägrets sista moment vilket var en föreläsning av Robin. Trots att jag hört om hans ”diabetesresa” en gång tidigare, i Sälen i vintras inför Öppet Spår var det lika kul att höra den igen. Robin fick diabetes typ 1 som 17åring- veckan efter att han vunnit junior SMguld på längdskidor.

Robins föreläsning var både rolig och annorlunda då han hade lagt in lite fysiska övningar i passet. Även en del föräldrar var närvarande. Plötsligt sa Robin att det kan vara tungt att få veta att man har drabbats av diabetes så nu ska ni föräldrar få veta hur det känns; vi fick böja på benen så en vinkel på 90 grader bildades vilket verkligen SUGER mjölksyra! en stund senare var det armhävningar och burpies för att känna på hur det känns att vara låg. (Jag rekommederar dock en höghöjdsbana för att få ”rätta” känslan!)

Robin och Frida ger järnet

Robin och Frida ger järnet

Efter passet var det prisutdelning och jag blev väldigt glad och stolt när det visade sig att teamet ”High and Low” vann hela lagtävlingen, dvs ”mitt” team. Vi hade vunnit flest deltävlingar! Efter det var det indivudella priser, bland annat fick en kille i mitt team pris för att han hela tiden haft den gröna sponsrade tröjan på sig och en annan tjej för att hon ändrat sitt liv och skötte sin diabetes mycket bättre nu än innan.

Alla sockertoppare får diplom

Alla sockertoppare får diplom

 

..och Mats, en av ledarna fick en signerad vad av Robin/Rossön

..och Mats, en av ledarna fick en signerad vad av Robin/Rossön

BRA JOBBAT ALLA SOCKERTOPPARE!

Jag bad även mitt lag att ge mig feedback, vad hade jag gjort som var bra och vad skulle jag kunna förbättra; Jag blev rörd och tacksam när jag i blien på väg till Arlanda läste deras svar;

Postivia saker om Josefin;

  • glad
  • postiv
  • kommer med viktig information
  • förstående
  • bra att du var pratglad

Saker du kan förbättra:

  • Inte vara så kontrollerande

Tack team High and Low! Jag ska försöka arbeta med det där att vara kontrollerande. Eftersom jag inte kände ”mina” fem tonårinar så ville jag ha koll, jag var ju ansvarig för dem. Det gjorde nog att jag lite väl ofta när vi skulle göra något frågade; ”bs-mätare och vatten med?” och ”vad har du i blodsocker?” alt ”jag vill att du kollar ditt blodsocker nu”. Mitt sätt att veta vad som händer med min kropp är ju just kontroll av bs. alla mina tonåringar hade haft diabetes längre än mig och kände sina kroppar bättre än vad jag själv gör. De var ordentliga och hade hela tiden med sig de jag bad dem om. Om jag hade känt dem bättre- alt om lägret hade varat längre så hade jag nog släppt lite på kontrollen. PÅ sätt och vis gjorde jag det i morse då de åt frukost utan mig och de hade kollat bs före frukost och hade koll när vi träffades före robins föreläsning. Bra, jag är STOLT över er och alla andra tonåringar som varit med på Sockertoppen 3-6 juli!

Sockertoppen hade inte varit möjligt utan Robins engagemang. Jag frågade honom i morse varför han engagerade sig så mycket och han svarade att dels hade han tre yngre bröder och gillande barn, dels hade han varit på många sommarskidläger och tycker det var kul och ville därför kombinera detta med diabetes-inspiration. Bra eller hur ? Frida ska också nämnas, hon gör ett hästjobb!

Övriga sponsorer som möjliggjort Sockertoppen är:

Betula man, Elpex, Salomon,Ski Vauhti, Blitz active eye wear, Textilia, AnnaPS, Strömsunds kommun, Trimtex, Medtronics, Engcon, PÅL Rossön, Rossöns sport, ICA, Idre FJäll och Lilium.

Jag vill poängtera just Medtronics som erbjudit alla barn gratis cgm. (Jag har ju själv har ett annat pumpmärke och ett annat CGMsystem som jag nämnt tidigare dagar). Därför vill jag betona att det är just Medtronics som sponsrat med CGMer/sensorer till Sockertoppen. Som lagledare tycker jag CGM är en extra koll och trygghet inte bara för tonåringarna utan även för mig, framför allt vid låga värden.

Sockertoppens syfte/mål är: (enligt inbjudan som jag tolkat den)

  • visa möjligheter
  • lära av varandra
  • utmana sig själv
  • fördjupa våra kunskaper om diabetes
  • knyta sociala kontakter
  • stärka självförtroendet
  • ha roligt!

Nu vet jag inte exakt vad alla Sockertoppare tycker, men flera av de jag har pratat med har varit på läger tidigare och har tyckt att det har varit roligt. Min grupp var duktiga på att ändra basalen vid större fysiska aktivteter och de peppade varandra och hjälptes åt. Över lag tyckte jag att alla lag var duktiga på att ta hand om varandra och peppa. Halva Sockertoppen stod tex och skrek på mig när jag kämpade och trasslande in mig i stigbyglarna på höghöjdsbanan! Jag har, tillsammas med de dagarna på Sunnelägret med Peter och Stig och Ski Team NovoNordisk dagarna upplevt bland de mest MAGISKA, FANTASTISKA och ENORMT GIVANDE , STIMULERANDE och ROLIGA dagarna sedan jag fick mig diagnos i maj 2010.

Robins tränare har rätt, det finns inga genvägar till toppen ooh det gäller ju även diabetes typ 1- för att få en välmåande kropp måste man både öva och träna på hur den fungerar och Sockentoppen är ett lysande exeempel på hur detta kan vara roligt.

Ett stort och varmt till från mig till alla sockertoppare och till släkten Bryntesson, bland annat Robins simmande mamma (Vansbro igår) och vallakung till pappa. ROBIN och FRIDA- jag saknar ord för er glädje och engagemang!

Kram Josefin

Ps Sockertoppare, ni är jättevälkomna att kontakta mig när ni vill om ni undrar något på josefinpalmen@hotmail.com alt 073-67 9 67 69

Glöm inte bort Facebookgruppen ”vi under 20 år med diabetes typ 1

Kommentera

