Sockertoppen dag 3- Har du varit så här låg så här hög(t) uppe?

Sovmorgon/”vilodag” så klockan ringde först 7.30 (är det lördag idag 😉 ?

wpid-dsc_3284.jpg wpid-dsc_3276.jpg

Efter frukost var det dags för UTMANINGEN!  Vi skulle gå upp för lilla Nipfjället. Vi satt lagvis vid frukost och diskuterade basalinställningar och sedan åkte vi bil med vattenflaskor och bsmätare i högsta hugg. Mats och jag hade med oss varsin stor ryggsäck med diverse energi i. Robin ville gena över myrarna så vi blev givetvis dyngsura om fötterna !  Vi började stigningen och en av mina teammedlemmar blev låg och hur mycket jag än gav henne steg hon inte. Hon fick banan, gluco tabs, bars, gel och när vi var nästan uppe vid toppen sa hon; Jag kopplar ur pumpen en stund. Nä sa jag, jag hjälper dig och ställer om pumpen till off en stund istället. Nu upptäckte jag att basalen var ökade istället för minskad!! Inte konstigt att hon var låg! Genast bet energin på henne när pumpen  ställdes om och någon skojade och sa ” så här låg har du väl inte varit när du varit så här hög (t) uppe.”

wpid-dsc_3298.jpg wpid-dsc_3295.jpg

 

Jag vill poängtera att vi har koll på tonåringarna här. Vi mäter bs ofta, säkert i många fall tätare än vad de mäter hemma. Här är nattpersonal som är vaken hela natten och går runt bland tonåringarna, kollar bs och ser att allt är ok. Vi har en läkare med oss, en av lagledarna är både läkare och själv diabetiker typ 1. Inte en enda gång har någon protesterat när jag (ibland med hela handen) har sagt ” jag vill att du kollar ditt bs”. Jag tycker det känns bra att jag inte kräver något av dem som inte jag själv gör, om ni fattar vad jag menar?

Efter lunch var det bowling och sen fixade laget och jag med våra tröjor och efter middagen har vi badat och nu är snart dag 3 slut.

Lagledare team high and low

Lagledare team high and low

AnnaPS coolingar

AnnaPS coolingar

Det jag har lärt mig idag är att dubbelkolla ändrad basal oavsett om det är min egen eller någon annans.

 

 

 

 

 

Kommentera

