Sockertoppen dag 2- Thea, 14 år får Josse att våga /hur känns lågt bs för en icke-diabetiker/ Anders Gyhlenius inspirerar

Äntligen fint väder! I morse gick jag upp 5.45 för att komma ner till en simbassäng med överdraget kvar- så det var bara att tillbaka och hämta Robins rullskidor- blev en mil i solen.

Vid frukost pratade vi genom dagens aktiviteter-under förmiddagen skulle vi ha ett kombipass. Frida körde gympapass och Robin rullskidor. ”Team High and low som jag är lagledare för har Animas Vibe allihop. Vi pratade lite om hur man brukar ändra i pumpen och sedan var det dags för passet. Själv var jag tokhög och en tjej till var också hög så vi gick runt i gympasalen när de andra hade gympa. Därefter var det dags för rullskidor med Robin och Helene Ripa. KUL!

Efter lunch åkte vi upp med liften uppför berget för att spela in Robins nya låt ”barfota” så alla satt i liften och sprattlade med nakna fötter. Utsikten var helt magiskt!

wpid-dsc_3261.jpg

Före middag fick varje lag en tröja att måla på och en uppgift att göra en gemensam tavla med vårt lagnamn! Kul!

wpid-dsc_3266.jpg

Efter middagen kom så en UTMANING för mig- jag korsade verkligen gränser och det vet ni ju att jag gillar. Vi gick en höghöjdsbana och efter halva banan kunde vi välja på en svårt och en lite lättare bana. Jag tänkte ta den svåra tills jag såg vad den innebar- att gå 10 m 10 m upp i luften via stigbyglar. ALDRIG i livet att jag gör det tänkte jag. Men Thea som är i mitt lag gjorde det och då tog tävlingsdjävulen tag i mig. KAN HON KAN JAG!  Mina armar värkte, mina ben värkte, jag trasslade in mig något rent tokigt hela tiden!  Det var 10 fjuttigmeter som jag toksvettades på, benen började vrålskaka så jag inte hade kunna stå på dem på marken och jag darrade i hela kroppen. Känslan var EXAKT som när jag är toklåg! Så har du inte diabetes typ 1 och vill testa hur det känns -gör höghöjdsbanan på Idrefjäll!!!

IMG_1827

Stort tack Thea för du fick mig att våga och tack till alla tonårigar som stod på marken och hejade. Robin har utlovat chips åt de som klarade det och det var hennes morot!

Vid kvällsfikat höll jag mitt föredrag och berättad att jag fick diabetes när jag var 36, hur Alvar och Anders Gyhlenius har ändrat min syn och inställning på diabetes och att jag nu försöker se positivt på diagnosen och försöker hjälpa andra människor.

20 tonåringar sitter alldeles tysta i 30 min och bara lyssnar och jag vet ju att de vet hur de känner- för de är ju precis som mig!

 

2 thoughts on “Sockertoppen dag 2- Thea, 14 år får Josse att våga /hur känns lågt bs för en icke-diabetiker/ Anders Gyhlenius inspirerar

  1. Härligt Jossan! Superintressant att läsa! Kul att du är ledare, jag tycker det är en stor insats som jag beundrar dig för! Heja heja!

Kommentera

