Sockertoppen dag 1/Robins rosa rullskidor och paralympiskt GULD

wpid-dsc_3156.jpg

Asså ( det är skånska) jag gillar verkligen Dalarna!  Här är så sanslösts vackert! I förrgår cyklade jag vid sydkusten och såg havet med Tyskland, nu är jag i fjällvärlden

I morse lånade jag ett par rosa rullskidor av Robin och gav mig ut i duggregnet. UNDERBART!  Jag hade med mig egna pjäxor och handskar och lånade resten. Dock tyckte jag det gick rätt trögt och svaret fick jag när jag mötte Robin efter passet. ”Du har 3:or” dvs de trögaste hjulen. Puhh så är jag inte så kass som jag trodde! 🙂  Bs låg på 10 vid start, sjönk till knappt 6 , åt en 1/2 sportbar och kom in på 5,6 . Perfekt! Morgonträning ger mig en kanonstart på dagen och det var väldigt kul och jobbigt att köra rullskidor igen.

Efter frukost drog så -stora SOCKERTOPPEN  igång, Robins aktivitetsläger för tonåringar 14-19 år. Jag fick se och lära mig mer om Medtronic:s CGM  ”enlite” som de flesta tonåringarna nu testar. Därefter pratade Anna från AnnaPS lite om sina produkter-och tog upp Robin (kalsonger) och jag (sportlinnet) som användare.

Anna Ps Sjöberg

Anna Ps Sjöberg

Hela gruppen pratade om hur tonåringarna uppfattar skillnaden mellan pump och penna. Flera tyckte pump var bättre för att de kan dutta insulin, pumpen ge rinsulin hela tiden och en klok tjej poängterade att det är väldigt individuellt hur mycket man ändrar i pumpen.  Att slippa sticka sig var en annan fördel som kom upp. 18 av 20 tonåringar här har pump , mestadels Medtronic och Animas Vibe  och någon har Accu Chek.

Under eftermiddagen har vi lekt en rad olika lekar somvi tävlar lagvis i. Jag är en av fyra lagledare och har tre tjejer och två killer i mitt team. Superintressant att prata med alla om sin syn på diabetes och hur de löser olika problem och vad som är bra och var som är mindre bra. Jag finner hela lägret otroligt givande!

Kl 16 var det så dags för Helene Ripa att berätta om sin livs resa. När Helene var 14 år fick hon cancer i benet och fick amputera höger ben ovanför knät. Hon berättade om hur hon på sjukhuset såg någon gå obehindrat med protes och tänkte att det ville hon med kunna göra. Hon började simma och märkte att hon blev duktigare och duktigare och började tävla i handikappssimning. Hon fick, precis som vi diabetiker prova sig fram med tex  olika proteser till olika idrotter . hon har kämpat med skavsår, omkullvältningar i skidspåret, brutna nyckelben men aldrig givit upp. Helene har provat /tävlat i  mtb-orientering, simning, träning med hund, cykling och skidåkning. Första gången hon åkte längdskidor vilket hon gjorde med sin man Ronnie upplevde hon först en frihetskänsla-sen en frusteration av att inte kunna åka nerför med längdskidor. Då bogserade Ronnie ner henne och Helene sa att när hon kom ner glömde hon allt ont och ville fortsätta med skidor.

Målet under Paralympics var att ” jag kan bara göra mitt lopp, mitt bästa lopp” och inte ha hänsyn till alla andra. hon sa att känslan att få ALLT  att stämma var fantastisk och den 10 mars 2014 var en sån dag.

Vi fick alla se guldmedaljen som väger 708 gr och tog 18 timmar att göra och har vackra bitar av glas i sig.

wpid-dsc_3161.jpg

Ikväll har vi gått en diabetesstig med olika stationer som även den varit lagvis. Nu är kl 22 och jag är på väg i säng för att orka med en ny underbart roligt dag i morgon!

wpid-dsc_3113.jpg

 

 

 

4 thoughts on “Sockertoppen dag 1/Robins rosa rullskidor och paralympiskt GULD

  1. Tack för att du skriver om Sockertoppen, min son Albin är där och har lite bråttom när vi pratar i telefonen! Ha en fortsatt trevlig
    vistelse i Idre!

Kommentera

