Diabetes typ 1/ ”barndiabetes”vid 58 års ålder? Fantastiska Thorolf rockar och springer ultralångt!

Hur gammal var du när du fick diabetes typ 1? (om du nu har diabetes) Jag var nästan 36 och många sa då och säger fortfarande; Men du rör ju på dig, du är ju aktiv, varför har du fått diabetes  (och de tänker diabetes typ 2…)

Jag har en kompis som fick diabetes typ 1 när han var 58. FEMTIOÅTTA!  Thorolf och sprang i samma löparklubb 1991-92 och han såg artiklen I Expressen förra året om Öresundssimningen som jag gjorde med Anders och Kalle reagerade han på mitt namn. Thorolf kontaktade mig via Facebook ett par dagar före jag åkte till Bryssel för att cykla ;

den 2 september 2013 18:22

Hej Josefin! kommer du ihåg mig från det glada 90 talet! BjörnstorpIF halvmarathon i helsingör mm ! jag fick också diabetes 2010 15maj då var jag 57 år !!!

 

Det visade sig att Thorolf hade fått de vanliga symptomen; kissnödig, dricka mycket, sämre syn men tänkte först inte så mycket på det. Men två kollegor på hans job såg hur mycket han sprang på toa och de var diabetiker typ 1 och sa ” du beter dig ju som du har diabetes!” De kollade hans bs och han hade då över 20 så han gick till företagssköterskan. Bsvar HIGH även på hennes mätare så det blev akuten nästa. Han var inlagd I 10 dagar  och jag inser nu att vi måstevarit samtidigt på sjukhus vid debuten. Thorolf var i Lund och jag i Helsingborg.

Om några veckor ska Thorolf springa Ultra Swiss Marathon K78 dvs 78 km löpning i Alperna!  (Jag undrar om hans läkare sager samma sak som min när jag frågade om Ironman, hur manga veckor har du på dig ….)  Thorolf räknar med att det tar 10-14 timmar! Han har accu-chec mobile bsmätare och penna. Jag frågade honom VARFÖR gör du detta och svaret var ; dels gjorde jag det som ”frisk”, (nu säger jag att jag har ett tillstånd, inte sjukdom) 1997 och 1999 och det är otroligt vackert, dels såg jag artikeln om dig och din Öresundssimning och jag har ju tränat med dig och tänkte, Kan hon kan jag!

Igår var Thorolf och jag ute och cyklade en 94 km runda, jag blev trot och slut- Thorolf han sa ” det här var bra massage för mina ben”

Hade jag också sprungit 8 mil ( ja 80 km!)  i lördags kanske jag med hade tyckt så ! Haha

”Barndiabetes”? Eller hur ?  😉 Oavsett vilket blev jag nyss medlem I Brndiabetesfonden- fast jag är 40 år! Gå med du med,avgiften är 200 kr per person och år, pg 34 55 54-0

Thorolf och jag igår vid Sydkusten

Thorolf och jag igår vid Sydkusten

Barndiabetesfonden arbetar bland annat för att sprida kunskap och forska kring diabetes typ 1 som alltså är en diagnos som man kan drabbas av oavsett ålder.

Diabetesförbundet arbetar för att sprida kunskap om både diabetes typ 1 och typ å (även kallad åldersdiabetes) samt graviditetsdiabetes.

Jag är nu alltså medlem i bägge.

 

 

One thought on “Diabetes typ 1/ ”barndiabetes”vid 58 års ålder? Fantastiska Thorolf rockar och springer ultralångt!

  1. Pingback: 1 mil var 3 timme- går det vid en ålder av 58 år med diabetes typ1? | med socker i blodet och en vilja av järn

Kommentera

