Vad göra en fredagkväll med diabetes typ 1? Vätternrundan startnr 3

Also in English;

Friday evening with diabetes type 1? Vätternrundan with bib number 3![ Vättern is a lake in Sweden with a bike event 300 km] pls read further down in English

Fredag kväll! Woohooo! Vad gör man då? Jo man går ut! Party!  som diabetiker typ 1 bör man tänka på en del saker vad gäller alkolhol så jag tänkte berätta om mitt alternativa sätt att gå ut! Ikväll ska jag vara ute,uppe hela natten för jag ska cykla Vätternrundan! 300 km på cycle genom den svenska sommarnatten! Bäst att passa på, på söndag fyller jag jämnt och blir officellt äldre så nu kör vi mendans man fortfarande är ung!

 

Jag start klockan 19.30 med startnummer 3. Det kommer bli stort och känslosamt för jag har fått Anders Gyhlenius startnummer. Fina Anders som simmade över Öresund med mig i  somras och som gjort 35 klassiker! Ikväll kommer han att vara med mig från himelns  grönskande ängar. Det utlovas hyftat väder så Anders kommer vara med mig I mina ben hela tiden, känns bra!

Om ni vill följa mig kan ni gå in på appen Vätternrundan och följa startnummer 3. Alla diabetesföräldrar, ni gör ett FANTASTISKT  jobb som är uppe på nätterna och kollar bs – jag hyser en otrolig respekt för er att ni orkar! Jag såg ju hur Amandas, 3 år  föräldrar, ränknar, matter, väger och skriver upp ..och det var vara under en lunch! Men som Amandas mamma sa” man bara gör det, vi vill ju vårt barns bästa!

Är ni vakna I natt, skicka gärna ett sms på 073-67 9 67 69 så lovar jag att trampa lite extra när det plingar I telefonen och  svarar när jag gått I mål! Jag hoppas gå I mål mellan 6.30 och 8.30 I morgon bitti!

Att tänka på:

  • tänk på att ställa om basalen- är man van vid att cykla dagtid och har en annan dosering på nätterna alt tidig morgon, ställ om då den är som när ni brukar träna.
  • sätt två infusionset ( om ett svettas ur kan man använda det andra)
  • ha med mycket kolhydrater så ni inte blir låga
  • ha med insulinspruta extra alt daily dose om ni blir höga
  • viktigaste av allt, som Anders och Alvar sager ; HA KUL!

 

In English;

Friday evening! What do you do? Party! as diabetic type 1 I would like to explain my alternative Friday night!  I will do an event called Vätternrundan, 300 kilometre long bike ride.

I start at 7.30 pm Swedish time, 6 hours ahead of US  New York time, and I will ride though the Swedish summer night all night. I estimate to be done between 6.30 and 8.30 am Saturday  morning.

If you want to follow me and or cheer me up you can follow me at the  app Vätternrundan ( hopefully you can find it as Vatternrundan too!) and my bib number is 3  or text me at + 46 73 67 9 67 69. I promise to answer tomorrow when I have finished!  I do this event to honour my friend Anders.

Anders has done 35 Vätternrundan ( and  have been cross country skiing, been running and swimming in an sport event called the Swedish classic ” En svensk klassiker”  He did this for 35 years and for the last three years with cancer. Tonight he will be with me from the lush fields of heaven  since he past away in April this year. He will be in my legs !

wpid-dsc_2770.jpg

 

Gissa vad jag har  i bakfickan? Guess what is in my back pocket?

Gissa vad jag har i bakfickan?
Guess what is in my back pocket?

 

 

 

8 thoughts on “Vad göra en fredagkväll med diabetes typ 1? Vätternrundan startnr 3

  1. Heja heja Josefin! Önskar dig stort lycka till inför Vätternrundan. Håller tummarna för blodsocker, kolhydrater och vackert väder 😊
    Också ett jätte Grattis på födelsedagen i förskott. Min man firar också jämt på söndag fast 10 år fler!

  2. Starkt jobbat!
    Du var lite för snabb för att vi skulle hinna heja på dig i Medevi imorse 🙂
    Hoppsan, vi har visst glidit över på söndag. Då var det igår morse, men vi kan lägga till ett grattis på din födelsedag. Hoppas att du får en riktigt fin dag<3
    Vi tog igen hejandet på de som kom sent istället. Titta på vår Facebooksida, Medevisalvan, där har vi lagt upp ett par filmer. Vi har ett skönt gäng med norrmän- och kvinnor som när de cyklat och sovit några timmar tillbringar resten av dagen och kvällen med att heja fram de som kommer efter.
    Lycka till med ditt äventyr senare i sommar.
    Må så gott/Helena och Bengt

    • Hej Helena och Bengt! Tack så mycket! Jo, jag letade efter er där,men jag var där runt 7.30 tror jag. Jag ska titta på era filmer och även maila över bilden åt er. Ha det så bra så hörs vi av- nu är det vila några dagar!

Kommentera

