Tävlingsrapport HALVVÄTTERN-hur kan en halva bara vara 33 %?

”Hur går det Josefin?Hur känns det?” Roberto Vacchi (som jag nu vet vem det är) flinade mot mig efter 5 km. Jag kämpade som en gnu för att inte tappa svansen på klungan. Gissa vad Roberto gjorde? Jo, han passade på att ta lite foton på omgivningarna!

Min taktik idag var att följa Peter och Stigs råd. ( Peter Adolfsson, THE diabetesläkare inom träning i Sverige och Stig Mattsson, dietist åt bla Charlotte Kalla och Stig har även hjälpt mig). Således skulle jag äta 75 gr kolhydrater per timme under loppet. Jag tänkte på Peters ord när jag åt frukost” våga ta en stor bolus [=dvs det insulin jag tar till maten. Jag har en pump som via slang även tillför insulin dygnet om, så kallad basal.]

Jag fegade och vågade inte ta mer än normal dos. Men 30 min före start var bs ( = blodsocker) 10 och stabilt så då var jag nöjd. Men ju närmare jag kom startfållan desto mer steg bs. Vid start hade jag nästan 15 så jag tog en dutt insulin. Jag sa till Johan, diabetespappa, som jag åkt till Motala med ”frågan är om jag får betala för detta sen”?

I startområdet träffade jag en kändis till- i min värld är hon kändis- Kerstin Nordén. ( Om ni inte känner igen namnet vet ni dock vem hennes dotter är. Lisa Nordén tog OS-silver i triathlon i London 2012

Kerstin Norden- världens bästa tri-mamma

Kerstin Norden- världens bästa tri-mamma

 

Efter knappt två mil hade jag både blivit omkörd och frånkörd, men så kom Lars, Birgitta och Jennifer och sa; lägg dig på rulle, haka på oss! Det var mer mitt tempo och det kändes tryggt att cykla med dem. Bs låg på 14 de första två timmarna. I Ödeshög hade BS sjunkit lite och jag tänkte på Peter när jag tog bolus till en banan och två släta bullar. Jag hade även ändrat basalen, dock inte alls som jag gjorde på Öppet Spår.

Runt Omberg började jag äntligen sjunka! Vägen var sanslöst vacker, slingrade och smal över berget. Efter ytterligare några mil börjar jag bli låg( hade druckit vatten och Extend ”diabetessportdryck”) så jag tog upp en gel, 55 gr Enervit. Jag började pilla med den och Lars kom med tipset att nästa gång bör jag öppna den innan. BS låg därefter perfekt, mellan 5,5- 7,5 resten av loppet!

image

Jag åt 1 slät bulle till, 1 banan, 55 gr gel Enervit, 2 gel till från mHealth ( 45 gr) och en Enervit energikaka. När mitt tog slut var de andra supergulliga och delade med sig, frågade om mina värden och hur jag mådde! Tack snälla ni! 26 km före mål la min Garmin av och kroppen började bli trött. Jag fick kämpa de sista två milen men alla, framförallt Lars var helt underbar i att peppa!

5.42 blev tiden och jag fixade mitt mål- under 6 timmar! WOHOO! 33 % klara i Motala, på fredag är jag åter, för resterande 66%. Då har jag startnummer 3 och Anders kommer vara med mig från himlens grönskande ängar. Anders- du kan sätta dig i mina ben på fredag kl 19.30, så ses vi då! ❤

image

8 thoughts on “Tävlingsrapport HALVVÄTTERN-hur kan en halva bara vara 33 %?

  1. I dag testade jag ”flåsminuter” hahaha helt slut nu… ska köra sådana lite oftare. Tack för tipset. 🙂

Kommentera

