Att misslyckas- Josse skulle cykla 220 km – kolhydrater gäller med diabetes typ 1= kombibolus

Igår gick det bara inte. Det var mitt fel, jag borde tänkt mer och planerat bättre och nu ska jag försöka lära mig att vara smartare. Vi skulle cykla långpass, 22 mil, upp och ner över Söderåsen, Hallandsåsen och hem till Helsingborg via Båstad. Vid 5-tiden ( trodde jag ) i går morse pep CGMen att jag var hög så jag tog en dutt insulin och sen pep den igen och jag tog en dutt till. Till frukost tog jag förvisso kombidos, dvs del av bolus direkt och resten utfördelat på X tid men tittade inte så noga på vilken tid jag hade ställt in. Det gjorde att jag började cykla låg kl 7 och låg på bs på mellan 2,6-4 under de första fem milen. Jag åt bars, Snickers, drack sportdryck och ändrade basalen och kom ändå inte upp i bs. Samtidigt så gjorde grabbarna ( det var jag och 11 män som var ute igår) sitt bästa för att peppa mig, putta på mig och stämma av hur jag mådde. Men efter 50 km skulle Jeppe, som är i min fars ålder, vända och då insåg jag att jag skulle aldrig orka hålla grabbarnas tempo 17 mil till. Det var inte det att jag inte orkade sträckan,men jag orkade inte med deras tempo och i kombination  med lågt bs var det som att cykla i sirap. Jag ORKADE inte. Därför vände jag, Jeppe och Fredrik. När vi kom till Ängelholm hade jag fått upp sockret, vädret var fint och jag fick tillbaka krafterna- tempot var nu betydligt lugnare. Vi körde en fin runda upp på Bjärehalvön och sen ner ut mot Kullahalvön.

När vi passerade en parkeringsficka säger någon ”Hej Josefin” när jag cyklar förbi. Jag tycker det är lite konstigt att någon mitt ute på landet vet vem jag är så jag stannar. Killen kommer bort till mig ”  Hej Josefin, jag heter Albin” . Åhhh vad kul sa jag, då kopplade jag . Albin bor ett par mil norr om Helsingborg och han kontaktade mig efter att ha läst om mig i  diabetesförbundets lokal Helsingborgsblad- det var en artikel där om mig i vintras. Albin cyklar mycket och vi har kontakt varje vecka men har inte träffats innan. ”Men hur visste du att det var jag”? sa jag.

wpid-dsc_2487.jpg

Powered by insulin

Powered by insulin

Det står ”POWERED BY INSULIN” över hela rumpan på dig sa Albin!  Haha, stämmer, cyklar ju helst i mina mHealth cykelbyxor! Jaja, det blev 159 km och jag har lärt mig en sak; jag ska äta mer kolhydrater! När jag backade i pumpen kunde jag se att jag tog insulin både 3.13 och 5,28 + frukostdos kl 6,20. Således tog jag alldelles för mycket insulin.

Jag måste äta mer kolhydrater, helst långsamma före längre pass. Nu har jag börjat använda kombibolus mycket mer, doserar så vid nästan varje måltid.  Igår fick jag nästan ”Vasaloppseffekt” dvs kroppen skrek efter kolhydrater och idag har jag också ätit mer för kroppen vill ha det. Nu ska jag bara klura ut vad, tror jag ska börja med långsamma kolhydrater.

Kommentera

