Vansbro a la Skåne =simning i Lödde å/ simma /bada med insulinpump

2014-05  OWtomte

2014-05 OW

2014-06 ow alla

Woohooo! Igår gjorde jag något jättekul! Jag simmade med nio andra simentusiaster nerför Lödde å (som ligger mellan Lund och Landskrona i Skåne)

En träningsvän hade mailat mig en inbjudan på Facebook;

Inför nästa års planer, så tänkte vi provsimma i Lödde Å. Vi träffas vid kanotklubben i Lödde och kör sedan till Hög. Räkna med ca 3km medströmssimning tillbaka till Lödde.
Alla kan vara med. Vi ses.

Jättekul initiativ, solen sken och jag körde frå Malmö i stålande sol iförd…just det, våtdräkt. När vi kom fram presenterade killarna idén om en Vansbrosimning a la Skåne, att nästa år vid den här tiden ordna en simtävling i Lödde å. Igår var vi pionjärer och försökskaniner- ingen annan hade simmat sträckan tidigare!  Vid genomgången sa jag”  Här i min midjeväska i neopen har jag med mig gel, tryck det i mig om jag agerar konstigt”

Vi började simma och jag hade lagt pumpen kloss intill CGMen under våtdräkten-då funkar nämligen CGMöverföringen perfekt! I veckan har jag träffat Sabina Sjöberg, produktchef på Rubin Medical som markandsför min vattentäta Animas Vibe insulinpump. Hon gav mig ett bra tips, ”stäng av det högre larmet när du simmar, så det vi att om pumpen viberar så är det för att du är låg, simmar när du är hög funkar ju. Låg kan vara lite värre. Smart tips, att jag inte kommit på det själv!

Däremot tänkte jag inte på att ändra igår och jag var smålåg runt 4 när vi samlades. Jag hade med mig en påse skumtomtar så jag åt upp nästan alla och tog med mig ett rör Gluco Tabs (druvsocker) i midjeväskan. Fördelen med rören är att de är vattentäta även när de är förseglingen är bruten.  Jag vet för jag har provat.

Det är månag diskussioner om Animas Vibe verkligen är vattentät och det ÄR den. Jag simmar med min flera gånger i veckan, under vinter i bassäng och under sommar i havet/sjöar.

Varför envisas jag med att ha den på mig ? Jo för att insulinflödet blir ju jämnare och framför allt så står ju min dröm kvar- att någon gång klara Ö till Ö- 65 km löpning och 10 km simning i Stockholm skärgård. Då MÅSTE jag ju ha pump på hela tiden för att kunna äta och dricka.

Tips om ni vill simma /bada , förutsatt att ni har en Animas Vibe som alltså är vttentät, den har garanti på det!

  • but ampulllock och batterilock 2-4 ggr per år
  • ha alltid med extra infusionset i sim/badväskan. Jag har märkt att infusionsetet lättare glider ur när det är blött, när det torkat efter 20 min sitter det bättre kvar igen. Ska du tävla, tjepa fast med Leukoplast.
  • vid CGM, ha den gärna kloss intill pumpen, då har du täckning även under vattnet.
  • använd gärna AnnaPS simkläder istället för vanliga badkläder. I AnnaPS badbyxor finns det en fick som gör att slangen är mellan badkläderna och kroppen och det är ingen risk att du tappar pumpen i vattnet även om infusionsett skulle glida ur
  • ha med druvsocker i rör eller gel så du kan snabbt få i dig kh. Jag brukar ha min gel innan för våtdräkten vid arm eller ben om jag inte har midjeväska med mig
  • simma helst inte ensam- simmar du ensam se till att du bottnar . (Jag simmar nästan alltid själv i Öresund och håller mig då LÄNGS stranden så jag bottnar, både ur bs-aspekt och allt annat, typ kramp.

Hur gick det i Lödde då? Jo, vattnet höll härliga 18 grader, det var fantastisk skönt både ur idrotts och naturaspekt att crawla, simma bröstsim medströms i drygt en timme. En av killarna videofilmade och var supergullig, ” jag håller koll på dig ” sa han när CGMen började pipa och jag var låg. Vid något tillfälle åt jag några Gluco tabs för att komma ner till kanotklubben i Lödde. Vi kunde alla konstatera att det är underbart att umgås med andra som tycker det är en fantastisk start på en långhelg att simma längs med Lödde å!

Eftersom jag var med igår så har jag fått en inbjudan om plats även vid nästa års lopp-KUL! Jag hoppas de kan bli poppis och varför har jag inte själv kommit på idén att simma i å tidigare? Det är ju mycket varmare än i havet så här års!

Stort tack Openwater Swimclub!

 

 

8 thoughts on “Vansbro a la Skåne =simning i Lödde å/ simma /bada med insulinpump

  1. Ta med dig Stickan nästa gång. Han har badringen direkt på kroppen så han lär flyta med i ert tempo. 😉

  2. Härligt Jossan. 3 tim träning mountainbike i skogen var det fika in räknat i tiden, du såg inga skummatomtar 🙂

Kommentera

