Josse fyller 4 år/ Det är väl bara att ta sprutor/ tips på att förklara hur komplext diabetes typ 1 år!

En läkares,  en okänd person på Facebook  och en kunds ord. Eller en läkares ord, Alvar och Anders Gyhlenius ord. Tre persons ord som har ändrat mitt liv och sen, ändrat inställningen till livet.

24 maj 2010: på sjukhuset ” Till 99 % säkerhet har du fått diabetes och behöver ta sprutor/insulin resten av ditt liv. ”Varför ljuger läkaren för mig, jag kan inte ha fått diabetes, jag är inte tjock och jag tränar” Jag som så många andra trodde inte man kunde få diabetes typ 1 I vuxen ålder- jag tänkte ju på typ 2.

18 juli 2012: ”Jag blev otroligt glad att någon med diabetes kör långdistans och jag om någon kan uppskatta och förstå vad du kämpar med” Alvar , den numera kända personen på Facebook

December 2012: ”Josefin, har du tänkt på vad många upplevelser som vi får göra som vi inte hade fått om jag inte hade haft cancer och du inte hade haft diabetes? Vi får göra så många spännade annorlunda saker och träffa nya människor hela tiden. Visst är det roligt?” Anders Gyhlenius, min kund som blev min vän och som nu tränar på himlen grönskade ängar

Tiden går. För fyra år sen och 24 minuter sen  ( i skrivandes stund) sa min husläkare- kan du ge ett urinprov. Jajemän jag har druckit varannan timme hela natten. Så började det.

Nu sitter jag här och är tryggare I min diagnos och försöker se de positiva bitarna, som Anders pratade om. Alla roliga saker jag får göra, alla härliga människor jag får kontakt med och blir kontakad av. Alvar, som inte läser min blog men är och förblir det bästa med min diabetes. Första halvåret hade vi nog kontakt flera gånger om dagen- nu är det kanske en gång varannan vecka. På ett sätt gör det mig lite sorgen å andra sidan är det ju positivt- jag behöver inte honom på samma sätt längre för att orka med vardagen. Men när det händer något roligt är Alvar alltid bland de första att få veta. Han blir alltid glad för min skull och det känns bra- sist berättade jag hur rörd jag är över startnummer Anders startnummer på Vätternrundan. Nu var det länge sen jag fick ett ”bryt” och bara storgråter över att jag fått diabetes, men stackars Alvar är nog fullt medveten om att nästa gång jag får det så är det honom jag ringer.

”Har du diabetes? Men du ser ju välmående och stark ut- det är väl bara till att ta dina sprutor?” Jo, visst, tjena! Det är så svårt att få omgivning att förstå hur komplex diagnosen är och hur svårt det är att få rätt mängd insulin till hur man äter, sover, rör på sig, stress och alla annat som påverkar det som kallas  livet. Jag upplever även av relativt nära människor i omgivningen tex på jobbet, kompisar och så vidare kan tycka ” men kan du inte hur mycket du ska ha, nu har du ju haft diabetes typ 1 i flera år”

Min vän Fredrik, som är tekniker och som jag cyklar med frågade mig häromdagen ”  hur mycket insulin behöver du under en  vecka”?” Vad tror du sa jag? Ingen aning.  Jag skvätte ut lite vatten i handflatan och visade honom.

Tack sa han, ”nu förstår jag hur svårt det är för dig- den lilla mängden insulin ska du sprida JÄMNT HELA TIDEN i hela din kropp under veckan.  Hur sjutton bär du dig då?  Nu får jag mer respekt och mer förståelse för dig, varför du kollar och trixar när vi tränar ihop.” Tack fina du, du gav mig en ahaupplevelse som jag kommer använda mig av livet ut!

Mitt tips till er är att nästa gång någon frågar /sager något om diabetes typ 1 som du bara blir så TRÖTT påså fråga:

HUR MYCKET INSULIN TROR DU ATT JAG BEHÖVER UNDER EN VECKA? PERSONEN LÄR SVARA INGEN ANING. NÄ MEN OM DU GISSAR, ÄR DET EN LITER, EN DECILITER ELLER MER ELLER MINDRE?

Häll sen upp en skvätt vatten i handen, bereonde på ålder, kön och livet så använder nog de flesta mellan 1-10 MILLILITER insulin i veckan ( nu gissar jag, men ni fattar, det finns nog ingen som använder 2 LITER insulin i veckan.  Säg sen ” Denna mängd ska jag fördela i min kropp under en vecka och  den gör att jag förhoppningsvis mår bra. Om jag inte tar denna [lilla] mängd skulle jag dö och får jag för mycket kan jag falla i koma.

Återkom gärna till mig med era svar – intressant att höra vad ni får för reaktioner!

Det är inte LÄTT  att leva med diabetes typ 1, men det går i jämförelse med andra sjdomar- som ni förstår tanker jag främst på cancer. Men jag försöker vända diagnosen till något positivt genom att försöka hjälpa andra. I förrgår pratade jag med en diabetesmamma och plötsligt slog det mig;

” Du Åsa sa jag, tack snälla för att du skrev att din son hade mig som idol när han fick veta att jag gjort Ironman  och var triathlete- det var startskottet för mitt engagemang för att försöka stötta och hjälpa andra.” Stor kram!

Stort tack till alla er som kontaktar mig för att fråga om tips vad gäller träning och diabetes- ni anar inte hur mycket energi ni ger mig! Även stort tack till de av er som rekommenderar mig som föreläsare och bjuder in mig till att föreläsa. Mina arvoden går till att (del) finansiera  mina idrottsliga utmaningar. Förra året gick jag back med 55 000…. men WOW  vilka upplevelser jag fick!  Finlands skidspår, swimrun i skärgården , föreläsning i Katrineholm x 2 och världsdiabetesdagen i Malmö. Givetvis ska vi inte glömma cyklingen genom Europa och Region Skåne är ju nöjda över att jag fick hyperglykemi Tyskland- de slapp ju räkningen!

Nu ska jag fortsätta jobba med de 4 % diabetesmotstånd som jag har kvar-  alla ni läsare hjälper mig att KÄMPA och att acceptera livet som diabetiker typ 1.

Hur mycket insulin behövs på en vecka; mer än  1 liter, 1 dl eller en skvätt?

Hur mycket insulin behövs på en vecka; mer än 1 liter, 1 dl eller en skvätt?

 

Bara ta sprutor ? Jo tjena! HA!  Nu blir det årets första utomhuspass i vatten!

 

 

 

3 år

8 thoughts on “Josse fyller 4 år/ Det är väl bara att ta sprutor/ tips på att förklara hur komplext diabetes typ 1 år!

  1. Så rätt du har, haft diabetes i ca 15 år och får samma kommentarer jämt som du skriver om. Tröttsamt.

  2. Jätte bra skrivet och bra att använda som förklaring, det där med hur finlirigt det faktiskt är med doseringen!!! *tumme upp för ditt fantastiska kämpande och bloggande*

  3. Hej! Har precis läst artikeln om dig i tidningen ”Cykla” och blev bara så inspirerad. Har haft min typ 1 diabetes i snart 40 år (var 9 år när jag fick diagnosen).
    För 4 år sedan fick jag veta att jag har fått kronisk njursvikt pga diabetesen och det har fått mig till att börja tänka på motion. Cykla har blivit min ”grej”.
    Förra sommaren cyklade jag Tjejvättern för första gången och min plan är att göra det igen i år. Blev som sagt väldigt inspirerad av att läsa
    artikeln om dig. Helt fantastiskt det du gör, trots din sjukdom. Beundransvärt!
    Ska härmed börja läsa din blogg. Inte för att jag är i närheten av den träningen som du sysslar med men jag tror ändå att jag kan fånga upp ett eller annat
    tips på hur man ska gå tillväga under träning. Ha det gott!

    • Hej Anki! Tack, vad kul att du också gillar att cykla! Tips kan vi alla dela med oss av, har du haft diabetes typ 1 i över 40 år är du ju veteran precis som Alvar ( se hemsidan ”Alvar- det bästa med min diabetes” ) så du kan ju MASSOR som inte jag kan! Stort lycka till i Motala, hör gärna av dig med tävlingsrapport om hur det gick!

Kommentera

