Nie stehen standen/Stå aldrig still! / ”Karl” får inte behålla pumpen för sin läkare?? Tips för att behålla pump? MOTIVATION!

Nie stehen standen / Stå aldrig still

..och det är precis vad jag gör nu för jag sitter på ett flyg i 12 timmar. Att flyga är ingen hit för mitt bs…eller rättare sagt för min diciplin, för jag släppar alla (mat)hämningar och sover inte alls. Det innebär i sin tur att jag inte mår speciellt bra och tar MASSOR med insulin, både genom pump och genom penna. Jaja, men inspiration har jag fått, återkommer till det!

Singapore airlines mat- dock var det alla gånger chokladen som gjorde mig hög

Singapore airlines mat- dock var det alla gånger chokladen som gjorde mig hög

Igår fick jag ett samtal av en diabetiker typ 1 som vi kan kalla Karl. ( Personen heter inte Karl). Karl var jätteledsen och rågade mig om råd, Karl har haft pump i knappt tre månader och nu vill vården att Karl inte ska få behålla pumpen mer! Varför ? Jo för HbA1c har bara gått ner en milimol! Men sa jag, du sa ju att vården hade sagt att du inte fick korrigera under 15? Ja just det sa Karl argt, då är det väl inte konstigt att jag inte sjunkit mer? Men,jag mår mycket bättre, jag har färre värden under 2 och över 20 så jag MÅR ju bättre!   Jag blev helförbannad! Jag tror jag vet varför vården inte tycker Karl ska få behålla pumpen, för nu är det landstinget som betalar och enligt diabetesförbundet har pumptillsättningar minskat med upp till 35 %!!

Vården vill att Karl ska lämna tillbaka pumpen nu för att ha ett möte med sin läkare i AUGUSTI!!! Han har dessutom nyss bytt diabetessköterska, hon ska gå i pension. Jag må hända vara en uppviglare men jag gav följande råd;

  • lämna inte ifrån dig pumpen frivilligt
  • för en mat och träningsdagbok så du kan bevisa hur du kämpar. Jag frågade Karl ”kan du motiviera dig till att gå 30 min varje dagen i en månad? ” Känner du att du fixar det, annars får vi ta något annat mål, men det är ju fint väder. Jo sa Karl, det gör jag! Bra, då kör vi på det!
  • be att få ett möte med din nya sköterska och läkare och förklara hur pumpen gör ditt liv lättare. Gör aktiviter där pumpen oftast är bättre än penna, tex vid pizzaätning och idrott. Med pump kan man ju ändra basalen beroende på hur mycet man rör sig och vad man gör. Skriv upp det i dagboken.
  • Skulle inte ett möte hjälpa vården att förstå hur viktig pumpen är för dig, både i mätbara värden och i livskvalité, har du rätt att be om ett läkarutlåtande från en annan läkare.
  • Om detta inte heller funkar har man rätt att byta vårdenhet eftersom vi har fritt vårdval. From 1 jan 2015 kommer en lag underlätta dett ytterligare!

Om du läser detta Karl, så kämpa på och återkom till mig om hur det går!

Stå aldrig still. på flyget har jag sett en jättebra tysk film ( ska kolla om den är verklighetsbaserad) ”Sein Letztes Rennen” [ Hans sista lopp]. Paul Averhoff sprang OS i Melbourne 1956 och när han på äldre dagar kommer in på ålderdomhshem vill han intre sitta där och göra kastanjedjur utan återupptar löpningen för att föra Berlin Marathon. Han sa en sak som jag tycker stämmer så bra, förutom på löping även på min diabetes typ 1;

”Livet är ett enda långt marathon. De första stegen är lätta, du tror ingenting kan stoppa dig. sen kommer smärtan, du kämpar meter för meter, men du springer vidare och vidare. Till slut blir du utmattad men då kommer det du kämpat för ; målet/seger. Det är säkert. SEGER.”

När jag debuterade så minns jag att jag de två första dagarna tyckte att detta var ju inte så farligt, det var ju bara att sticka sig i fingret och ta en spruta. JO TJENA! Sen kom verkligenheten i kapp mig ! Jag tycker fortfarande inte det är enkelt med diabetes men kärleken till idrotten är störst ! I morse innan jag flög iväg var jag ner i simhallen och sprang. Jupp, min höft blir långsamt starkare, men springa på land går ff inte så då blir det vattenlöpning. I morse började jag på 7 och slutade på 3,5. Jag vet att jag har stor mängd basal mellan 4-8 så det är möjligt att jag bör ändra på den- å andra sidan hatar jag att vara hög. Just nu är jag inne i en period där jag inte känner låga värden, kan cykla som en gnu på 3,5 och det är lite för lågt. Länge leve CGM säger jag!

Den andra filmen jag sett är ”Mandela,long way to freedom”. vilken otroligt människa med så många år i fängelse , så orättvist behandlade och ändå inte bitter. Tankarna gick också till Anders Gyhlenius för en av mina vänner sa för några månader sedan” Anders verklar lite Mandela-like”. Det hann jag säga till Anders och det är jag så glad över idag.

 

Så nu har jag fått lite energi att kämpa vidare ( bs just nu 14,3 pil upp, hade high innan och varit nere på 8,3 och vänt…) Orsaken heter choklad…postivt är ju, som Alvar säger- du vet ju varför du är hög! Så alla vi som kämpar med vårt bs- nie stehen standen!

Kommentera

