Infusionsetet glider ur-Vad göra när Josse är i Singapore?!

Förvånat tittade jag ner på min mage. Infusionsetet hade lossnat! Konstigt,det har ju bara hänt en gång förut, hemma, efter Kustjagaren och då hade jag ju simmat i nästan sex timmar.
Det var i förrgår kväll och jag tänkte, jaja, jag byter väl då. Jag tog fram min ”diabetesväska”, ni vet, den jag bloggar om att man alltid ska ha med sig.
K.L.A.N.T; klant, det är jag det,jag hade inte gått igenom den när jag packade så där fanns inga infusionset! Men jag visste ju att jag hade sett ett och rotade igenom resväskan. DÄR! Ha, jag hade ETT infusionset till, men 110 cm slang. Gissa om jag var nervös när jag satte det, det har ju hänt att plastnålen vikt sig (jag har den runda ”pucken”)
Så där satt jag i lördags kväll på ett hotellrum i Singapore och klurade på hur jag skulle få tag på ett extra infusionset. Jag käbde mig inte trygg med bara ett och även om jag har med dig pennor så ville jag undvika att plötsligt stå utan!

 
Två personer räknade jag ut skulle kunna ha bra info till mig. Jag smsade Henrik på Rubin, denna fantastiska underbara vän som han numera är, svarade mig omgående :LUER heter kopplingen som är till Animas och som även Medtronics har. Det var lördag kväll, nästan midnatt hemma, men underbara Henrik svarade direkt!
Jag skickade ett sms till och hoppades att nästa person ifråga skulle ha något tips på var jag kunde få tag på ett infusionset. Mindre än en minut senare har jag fått ett sms med ett förslag på en läkare i Singapore, Dr Lee. Jag googlar fram hans adress, han sitter nära Orchid Road, huvudshoppinggatan i Singapore. Detta hände i lördags kväll, så jag inser att jag får ställa in några hotellbesök på måndag morgon. Jag är ju här på en jobbrelaterad resa, en PATA-resa- samma stuk som jag var med på Sri Lanka förra våren- ni kanske minns att jag blev magsjuk? PATA står för Pacific Asia Travel Association och är en organisation för att främja turismen i ”mina” delar av världen- Asien och Oceanien. Denna gång står jag dock för kostnad och semesterdagar själv. Jag behövde inte ens överväga ett ev dåligt samvete mot min chef och mina PATAkollegor hade full förståelse för mig.

 
Således begav jag mig i morse mig iväg till vårdenheten där denna dr Lee jobbar- utan att han en aning om han skulle vara där eller ej. Jag hittade rätt ( vilket inte är lätt i Singapore där allt heter något med House och gatunumkmer är mindre vanliga och kom in på ett mysigt kontor, såg mer ut som ett kontor än en vårdinrättning. Det första jag möts av är en flyer på engelska för Ragnar Skanåkers bok ! I ett ställ stod en massa brochyrer från NovoNordisk, Daily Dose ! ( engångspennor som är uppfunna i Sverige!) och Timesuline .( Grundaren John och jag föreläste samtidigt på Åsa Litz, Carina Carlsson och min ”sport-diabetesdag” i Uppsala 10 feb i fjol! HA, så liten är diabetesvärlden! 🙂
Jag gick fram till disken, presenterade mig och framförde mitt ärende med hälsningen ifrån Sverige. Where do you come from sa sköterskorna en gång till. Sweden.

 
Det tog några sekunder och de knackade på en dörr och plötsligt kom en man ut leende. OH, so we got a friend in common, what can I do for you? Jag förklarade vad som hänt, jag hade bara ett infusionset kvar och det satt i kroppen och jag ville gärna få tag på ett nytt om möjligt.

Fantastiska Dr LEE

Fantastiska Dr LEE

What does the connection looks like and which pump do you got? Jag drog fram slangen och sa Animas Vibe. Singapore does have Animas Vibe. Why sa jag. Nä, det var något med Johnson och Johnson som gjorde att det inte finns där, Singapore är för litet. Här har vi bara Auccu Chek och Medtronics sa dr Lee. Problemet för mig var att de infusionset som Dr Lee hade inte gick till min pump! Men i ett visningsfönster låg en ”puck”, Uno Medicals infusionset till Animas Vibe! Den har jag som demo sa Dr Lee, men du får gärna ta den, men den har gått ut ( feb 2013). Tack snälla snälla du sa jag, det är i reserv och jag kan posta dig en ny så du får ”tillbaka” den.

Herr och fru Krogh

Herr och fru Krogh

Har du med dig långtidsverkande sa Dr Lee. Ja sa jag, har en penna med Insulatard. INSULATARD nästan skek dr Lee och plockade fram en bok och visde mig olika grafer- den kan du ju inte ha! Du ska ju Levemir eller Lantus! Du är inte den första som säger att jag inte ska ha Insulatard för det har jag hört av andra diabetesutbildade.
Dr han fixade och donade, hämtade två kylda gelpack och en liten NovoNordisk kylväska som han gav mig. När jag förklarade att jag hade Animas Vibe för jag vile ha en vattentät pump för att kunna tävla i Ironman sken han upp. Vi pratade lite om idrott, jag berättade om Peter Adolfssons Vasaloppsprojekt. (Dr Lee visste vem Peter Adolfsson är!!) . Dr Lee sam samma sak som jag tror, om jag minns rätt, att jag fick lära mig på Selma- att överväga att ta lite långtidsverkande i kombination med pump vid långdistanstävlingar. ”Then you got some insulin in your body if you get a pump failure and you wont get ketons.”

 
Inne på dr Lee kontor var en liten ram med två personer jag genast kände igen utan att ha sett sem tidigare- det var en skylt från NovoNordisk med Fru doktor och Herr Professor Krogh. Minns ni det danska paret som fick patent på insulin för Europa som grundade NovoNordisk som jag skrev om i samband med Vasaloppet?
Dr Lee är tydligen en erkänt duktig diabetesläkare med inrikning på barn- men som han sa,” I got patients bewteen 3 and 60 who are on a pump.” Han åker runt och föreläser mycket i Indien, övriga Asien och Afrika om diabetes typ 1. Han påminde mig väldigt mycket om Peter Adolfsson- samma varma, hjärliga varma person med massor av omtanke för sina patienter. Jag frågade hur det funkar ekonomiskt med diabetes typ 1 i Singapore. ”Even if you dont have an insurance you will get the supplies. Jaha sa jag, hur går det för de (framför allt) barn som inte har någon bra försäkring då? ”Jag har en egen verksamhet så behöver någon pump så löser det sig” sa Dr Lee
Vilken fantastisk människa Dr Lee är! Givetvis var det superklantigt av mig att inte kolla igenom mina saker, men inget ont har inget gått med sig- att få prata med Dr Lee Singaporeresans största höjdpunkt!

wpid-dsc_2270.jpg

2 thoughts on “Infusionsetet glider ur-Vad göra när Josse är i Singapore?!

  1. Vilken tur att det ordnade sig! Världen är inte så stor trots allt och tack och lov finns det hjältar med stora hjärtan kvar. Ha en fortsatt bra resa Josefin! Kram

Kommentera

