Toughest- hur få rätt BS vid 80 km landsvägcykling?

Igår tänkte jag mycket på Anders Gyhlenius- han har gjort Tough guy-en krävande hinderbanetävling i England. I Malmö arrangerades Toughest- Sveriges motsvarighet igår. Jag och Fredrik ( som jag cyklade med i påskas) cyklade därför till Malmö. Skåne är fantastisk vackert just nu- lät nog som en papegoja som sa 20 gånger” åhh vad vackert det är med alla rapsfält” . Jag åt ägg och bacon till frukost, tog lite mindre insulin än vanligt- och några skumtomtar innan vi stack ut. Jag hade med mig en banan ( Dr W säger en banan i timmen när jag cyklar), ett äpple, en Extend (diabetesbar), en påse tomtar, 1 flaska sportdryck och en flaska vatten. Tyvärr beräknade jag fel + bananen blev mosig så efter 5 km cykling hade jag 13,7 sned pil upp så jag tog insulin + banan och vi trampade vidare i ”rolling hills” böljande från Genarp mot Klågerup och Bara in mot Malmö. Jag blev otålig över att jag inte sjönk så jag tog en dutt till – så klart blev jag låg när vi rullade in i Malmö! Fredrik är bra att cykla med, icke-diabetiker och tekniker- ställde många bra frågor. Han höll koll på mig och försökte samtidigt puscha mig. Väl inne på Ribban där tävlingen gick var jag stabil. Vi cyklade längs Limhamnsfältet då plötsligt en röst säger” dig känner jag igen” Det var Carl som jag cyklade mHealth med och som hjälpte mig med cykelvård i vintras! Fantastiskt kul att se honom- han hade kört 181 km igår- grymt bra jobbat!

På vägen hem sa Fredrik” du har grymma benmuskler men du måste använda dem rätt! Du ska trampa ner och dra upp och göra det med hög kadens. Prova genom att bara trycka ner vänster ben och dra upp och låt bara det högra följa med” WOW vilken KRAFT jag fick! 🙂
Nu ska jag träna på dessa power ökningar!
När vi var klara låg BS på 4,7 äpple,Extend och tomtar uppätna. Delar av sportdryck och vatten hade jag kvar- måste bli bättre på att dricka under passen!

image

image

image

image

Kommentera

