Vikten av kadenscykling och CGM

Ordförklaring:

  • kandens= hur många varv per minut man trampar när man cyklar ( tex på racercykel)
  • CGM=Continuous Glucose Monitoring, dvs kontinuerlig glukosmätning i fettvävnaden. Via en sensor ( nål in i kroppen) överförs mitt glukosvärde trådlös till min Animas Vibe pump och / eller separata enhet. Läs mer på dexcom.com/sv och rubinmedical.se.

Idag har jag försökt att cykla med en kandens på över 85. Det innebär att jag anstränger mig mycket mer än vanligt och således ökar mi n rädla för att blodsockret ska toksjunka snabbt. Alvar har sagt att jag kommer lära känmna min kropp och känna när jag sjunker, men nu har jag snart haft diabetes typ 1 i fyra år och kan inte påstå att jag känner av det bättre idag än för ett år sen. Jo jag känner när jag kommer under 3-2,5 men då har jag ju redan sabbat halva passet. Därför är min CGM  otroligt viktig för mig när jag cyklar. Jag har pumpen i bn:n mellan brösten, där viberar pumpen så jag känner den om jag sjunker för lågt eller för högt och jag har den separata enheten på styret.

Min kadensmätning försvann ju ( lämpligt?)  till söndagens 10milapass, men nu fick jag hjälpa av ”Mr Medtronic” att hitta den på min cykeldator. Sagt och gjort, jag började trampa med ett bs på 8 och pil rakt upp, efter 10 min frågade jag Dr W. ” nu har jag 11 och pil rakt upp, ska jag ta insulin tycker du ” Nej, låt bli, du kommer att sjunka.

12 cyklister ur gruppen ”lugnt och fint” bröt sig ur i Påarp, 10 pojkar ( ja män då, de var nog över 40 nästan allihop) och så jag och en tjej till. Jag kollade på kadensen och tänkte att varje gång det kommer en backe ska jag tänka på Fredriks råd; in med magen, fram med höften, sträck på ryggen och trampa och dra upppoch ner och en kadens på minst 85. Det var JOBBIGT! Benen fick gå som en iller på mig!  Jag trmapade lätt lätt lätt och pulsen steg steg i backarna . När jag blir trött blir jag rädd för att jag sjunker, men ett klick på displayen så kunde jag följa glykoskurvan, 8, 11, 11,9 11,5,11,3 och så efter 35 km fick jag ÄNTLIGEN  pil snett ner ( dvs glukosvärdet sjunker i långsam takt) och mätaren visar 8,5 !

Utan CGM  hade jag inte våga köra på, jag hade velat stanna och kolla bs i fingret. Det slipper jag med CGM (och även om ”pojkarna” visar ett otroligt tålamod, aldrig några sura miner när jag säger jag behöver stanna) så är det jätteskönt att kunna focusera på att köra benen trötta istället för bs!  Mitt lår är lite lite bättre tycker jag, detgör fortfarande ont, men jag kan trycka på rätt bra! I uppförbacken vid Ottarp söder om Helsingborg höll jag en kandens på över90 i en km uppför! YES!

Bs när jag kom hem? Bs i fingret visade 8,7, pil snett ner!  WOHHO! Däremot drack jag bara vatten, åt ingenting alls på nästan tre timmars cyklande. Nu ska jag rådgöra med Stig Mattsson om han tycker jag ska testa att anpassa basalen nästa tisdag för att kunna dricka sportdruck för att se om jag får mer kraft!

Dr W och jag försöker få till en torsdagscykling med så vill du cykla i Helsingborg på torsdag, välkommen till Idrottens hus kl 18!

Dr W tycker jag ska äta en banan i timmen när jag cyklar.....så jag har med mig två skumbananer...

Dr W tycker jag ska äta en banan i timmen när jag cyklar…..så jag har med mig två skumbananer…

Nu behöver jag bara hjälp av någon smart teknisk person att återfå allt i km/h och Celcius……Någon som har Garmin 810 ? Distansen blev 56 km, snittkadens 75 och snitthastighet 14,8 miles per hour, då det ska jag räkna ut vad det blir i km/ h.

Sammanfattning
Distans: 35.45 mi
Tid: 2:23:21
Medelfart: 14.8 mph
Höjdstigning: 605 ft
Kalorier: 643 C
Medeltemperatur: 56.4 °F
Timing
Tid: 2:23:21
Färdtid: 2:23:08
Elapsed Time: 2:54:22
Medelfart: 14.8 mph
Avg Moving Speed: 14.9 mph
Maxfart: 27.6 mph
Höjd
Höjdstigning: 605 ft
Höjdförlust: 473 ft
Minsta höjd: -21 ft
Maximal höjd: 426 ft
Puls
Medelpuls: 128 slag/min
Maxpuls: 157 slag/min
Takt
Medelcykeltakt: 76 varv/min
Max cykeltakt: 247 varv/min
Temperatur – Luft
Medeltemperatur: 56.4 °F
Min temperatur: 51.8 °F
Maxtemperatur: 66.2 °F

 

 

 

8 thoughts on “Vikten av kadenscykling och CGM

  1. Idag var det ett bra pass. Men du får lära dig att skrika när du släpper rullen för att inte hamna långt bak så någon får vänta in dig och dra upp dig till klungan igen…men din maxpuls måste vara högre på på den kadensen som du ligger på i backarna. Du måste nog kalibrera din pulsmätare ordentligt. Kan vara att något stör din överföring mellan pulsbandet och G-810 kolla detta oxo.

  2. Håll till godo med Stickan det är inte fy skam. 🙂 Mitt cykelsug är obefintligt… kanske kommer efter Eurovision? 😉

Kommentera

